24/12/11

KISAH HATI - Alyah dengan lirik | with lyric on screen

28/09/11

HARAPAN AKU SEBAGAI GURU

Hari ini dah masuk setengah bulan anak-anak murid aku mengambil peperiksaan UPSR. Sebelum mereka semua menduduki peperiksaan aku dan cikgu-cikgu tahun 6 yang lain bersungguh-sungguh mencurahkan segala ilmu yang ada dengan harapan mereka akan mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan tersebut. Itu sebabnya diadakan "Mini Asrama". Walaupun mungkin ada masalah dimana-mana, masalah tersebut dapat deselesaikan dengan baik. Apapun, aku harapkan yang terbaik dari murid tahun 6. Ada 1 orang anak yang aku harapkan. Aku berdoa dia berjaya dan mendapat 5A dalam UPSR kali ini. Kepada anak murid aku yang lain aku juga sangat berharap mereka cemerlang dalam UPSR nanti. Ada habuan jika mereka berjaya. Bukan hendak mengumpan atau mengupah, tetapi sedikit dorongan agar mereka lebih berjaya pada masa hadapan.

Apakah perasaan anda? Gembira atau tidak? Sedih atau risau? Kacau bilau? Sabarkan dan tenangkan hati anda. Doakan yang terbaik untuk mereka agar mereka cemerlang dalam peperiksaan ini. Walaupun nampak kecil bagi sesetengah orang, tetapi ini ada titik mula bagi murid tahun ini mengenal peperiksaan penting seperti UPSR. Ramai yang tidak nampak impaknya, tetapi aku harap kesannya akan memberikan faedah kepada semua orang. Baik kepada guru sekolah, guru mata pelajaran, guru besar, ibu bapa, pihak sekolah dan juga murid tahun 6 sendiri.

Ramai juga yang bertanya adakah soalan bocor upsr tahun ini atau berjayakan mereka meneka soalan UPSR kali ini? Tepatkah tajuk yang dicari dan silibus mana yang keluar pada peperiksaan kali ini? Kita hanya tahu selepas pegawai peperiksaan membuka kertas soalan sahaja. Hehe..tunggu dan lihat. Tak perlu nak sibuk cari soalan bocor dan bagi kepada murid tahun 6. Biarkan mereka berjaya dengan keupayaan mereka sendiri sekarang tanpa bantuan sesiapa. Kita berserah dan berdoa sahaja.

26/09/11

Cerita pasal raya

Assalamualaikum,
Hari ni dah 28 Syawal, tapi aku baru nak cerita pasal raya nih. Takpe, raya kan sebulan. Alhamdulillah, tahun ini dapat juga aku beraya bersama-sama famili, adik-beradik, anak-anak buah yang semua dah besar panjang dan emak aku kecuali kakak ipar aku kerana menjaga emaknya yang sakit di hospital dan abang ipar aku yang menunaikan umrah. Aku rasa, tak mahu cerita banyak, cuma gambar yang akan menceritakannya raya lepas dengan mereka semua.

Hari raya pertama (1 syawal)
gamba famili dengan baju kale sedondon

rumah wak fatimah
rumah nenek turina

rumah nenek japar

rumah mahathir

suka korang yer...


makan-makan bagi abis, nanti boleh isi lagi balang tu...



Hari raya kedua (2 syawal)

rumah wak harun
  
posing sangatla diorang ni..

bergambar adik-beradik kecuali wak udin...

sibuk sangat si cerewet tu amik gambar...

rumah lik jalal

aduh korang ni asyik berposing jer...

rumah abang kemi

tahun ni wak seh baru dapat beraya...rasanya berbelas tahun tak raya kot...

~ Hari raya seterusnya tiada gambar sebab diorang semua beraya sendiri-sendiri~

25/09/11

Lama tak update blog ni

Salam sejahtera buat semua pengunjung blog yang tersinggah di blog aku ni. Sejak sebulan yang lepas ,blog ni lama tak berudpate,bukan apa,sebenarnya saya masih blogging namum akan memberikan sedikit tumpuan kepada peperiksaan UPSR, maklumlah aku mengajar tahun 6.

Hari ini mood agak baik, pepagi lagi aku mengupdate blog sekolah ~ skbukitbangkong.blogspot.com ~aku yang jugak dah lama tak terupdate oleh kerana kesibukan masa aku.Harap maaf kepada semua pembaca semua.InsyaAllah aku akan mengupdate blog ini dengan post2 menarik,ok....

20/08/11

MALAM LAILATUL QADAR

““Sesiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Para sahabat nabi risau kerana tidak dapat berjihad dan beribadat seperti umat terdahulu, misalnya Bani Israel yang berjihad selama 80 tahun. Lalu Allah menurunkan surah Al-Qadr untuk menenangkan para sahabat nabi yang risau itu dan pahala beribadat pada malam itu lebih baik dari 1000 bulan iaitu sekitar 84 tahun.
Al-Qadr [3] Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
Al-Qadr [4] Pada Malam itu, turun malaikat dan Ruh (Jibril) dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
Malam itu tidak panas dan tidak sejuk dan pada paginya matahari naik tidak banyak cahayanya kerana banyak malaikat turun naik pada malam itu:

Dan dari Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:“Malam al-Qadar adalah malam yang indah penuh kelembutan, cerah, tidak panas dan tidak juga dingin. Manakala pada keesokan harinya sinar mataharinya kelihatan melemah kemerah-merahan.” (Hadis Riwayat ath-Thayalisi (394), Ibnu Khuzaimah (3/231), al-Bazzar (1/486) dan sanadnya hasan)

“Pagi hari (setelah) Lailatul Qadar, matahari terbit tidak menyilaukan (tanpa sinar), seakan-akan ia bejana sehinggalah ia meninggi.” (Hadis riwayat Muslim (762))

Setengah ulama mengatakan “Ruh” yang turun pada malam itu ialah Jibril berdasarkan ayat yang menyebut “RohulQudus” ialah malaikat Jibril.

Baqarah [87]….dan Kami berikan kepada Nabi Isa Ibni Mariam beberapa mukjizat serta Kami teguhkan kebenarannya dengan Rohulqudus (Jibril).

Antara kelebihan Lailatul Qadar ialah malaikat yang berada di Sidratul Muntaha turun ke bumi dengan izin Allah pada malam itu. Sidratul bererti pokok bidara manakala Muntaha ialah sempadan iaitu sempadan sebelah atas langit, selepas langit yang ke tujuh. Semasa peristiwa Isra’ Mikraj, malaikat Jibril hanya boleh menghantar Rasulullah s.a.w. hingga setakat pokok bidara ini sahaja.

An-Najm [13] Dan demi sesungguhnya! (Nabi Muhammad) telah melihat (malaikat Jibril, dalam bentuk rupanya yang asal) sekali lagi, [14] Di sisi “Sidratul-Muntaha”; [15] Yang di sisinya terletak Syurga “Jannatul-Makwa”.

Manakala setengah ulama lagi mengatakan ia adalah satu malaikat yang kakinya berada di bawah lapisan ke tujuh bumi dan kepalanya di Arasy, mempunyai 1,000 muka, dan setiap muka mempunyai 1,000 mulut, setiap mulut bertasbih (mengucapkan Subhanaalah) dalam bahasa yang berlainan. Apabila ia bertasbih, semua malaikat lain sujud kerana takutkan Allah. Dikatakan malaikat yang turun akan merayau-rayau seluruh dunia dan masuk ke rumah orang Islam serta memberi salam kecuali kepada 3 golongan:
•Orang Islam yang makan babi
•Orang Islam yang derhaka kepada ibubapa
•Orang Islam yang memutuskan silaturrahim

Pada malam itu malaikat turun bersama 4 panji-panji iaitu 4 bendera yang diletakkan di 4 tempat iaitu:
•Satu bendera diletakkan di atas Maqam nabi.
•Satu bendera diletakkan di Baitul Maqdis
•Satu bendera diletakkan di Baitullah
•Satu bendera diletakkan di Bukit Thur

Bilakah waktunya?
Pada mulanya Rasulullah s.a.w. telah mendapat tahu tentang bilakah malam Lailatulqadar, namun belum sempat Baginda hendak memberitahu sahabat, Baginda terlupa kerana melihat dua orang sahabat sedang bertengkar.

“Aku keluar untuk mengkhabarkan kepada kamu berkenaan Lailatul Qadar, tetapi ada dua orang sedang berselisih sehingga pengetahuan berkenaannya tidak diberikan. Mudah-mudahan ini lebih baik bagi kamu, carilah di malam 29, 27, 25 (dan dalam riwayat lain, pada malam ke tujuh, sembilan dan lima).” (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/232))

Nabi s.a.w. menyuruh umatnya mencari Lailatulqadar pada 10 malam terakhir, terutamanya malam-malam ganjil. Allah suka pada yang ganjil (witir). Allah suka pada sembahyang yang ganjil bilangannya seperti sembahyang witir.

Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir. Dalam hadis yang lain yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari yang bermaksud: Carilah Malam Lailatul Qadar pada malam ganjil 10 hari yang terakhir.

Waktu lailatulqadar tidak sama antara satu tempat dengan tempat lain. Imam Ghazali mempunyai formula untuk mengira lailatulqadar berdasarkan hari mula puasa mengikut pengalamannya. (mungkin boleh dipakai di Malaysia kerana tempat beliau di Iran atau Iraq tidak jauh dari sini)

Jika Awal Ramadhan (1 Ramadhan) jatuh pada hari :
[1] Ahad atau Rabu – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-29 Ramadhan;
[2] Isnin – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-21 Ramadhan;
[3] Selasa atau Jumaat – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-27 Ramadhan;
[4] Khamis – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-25 Ramadhan;
[5] Sabtu – Malam Lailatul Qadar dijangka akan berlaku pada malam ke-23 Ramadhan.

Cara Nabi mendapatkan lailatul qadar
Dari Aishah Radiallahu-Anha ia berkata :
Bahawasanya Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam beriktikaf pada sepuluh hari terakhir di bulan Ramadhan, sehinggalah baginda wafat, kemudian para isteri baginda meneruskan amalan beriktikaf selepas kewafatannya.

Kebiasaannya Nabi Muhammad s.a.w. beriktikaf dengan memasuki masjid pada petang 19 Ramdahan selepas waktu Asar. Iktikaf bererti berhenti di masjid, berhenti dari segala urusan dunia, disertai niat untuk berhenti di dalam masjid sambil melakukan amalan seperti membaca al-quran, bertasbih dan sembahyang. Isteri-isteri Baginda pula beriktikaf di rumah masing-masing iaitu di tempat yang biasanya mereka bersembahyang. Hukum iktikaf pada 10 akhir Ramadahan ialah fardu kifayah dalam mazhab Hanafi dan sunat muakkad dalam mazhab Syafie.

Nak buat apa pada malam itu?
Usaha, dapatkan dan carilah Lailatulqadar. Bangunlah kira-kira dalam pukul 2-3 pagi dan buatlah apa-apa ibadat pun seperti berzikir, sembahyang, membaca quran.

Nak minta apa jika bertemu malam itu?
Siti Aisyah r.a. juga bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang doa apakah yang perlu diminta jika bertemu Lailatulqadar. Jawab baginda bacalah “Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbull ‘afwa , fa’fu ‘anni, seperti yang selalu dibaca selepas sembahyang tarawikh.

Telah diriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha bahawa dia bertanya, “Ya Rasulullah, apa pendapatmu jika aku mendapat Lailatul Qadar (mengetahui terjadinya), apa yang mesti aku ucapkan?” Beliau menjawab,

“Ucapkanlah, Ya Allah Engkau Maha Pengampun dan Mencintai orang yang meminta ampunan, maka ampunilah aku.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi (3760), Ibnu Majah (3850) dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. Sanadnya sahih)

Share this from :

19/08/11

SHOPPING BISKUT

Assalamualaikum semua,
Hari ni masuk hari ke 19 semua umat islam berpuasa, pasti ada di antara korang semua yang dah mula sibuk buat persiapan untuk hari raya kan. Ada yang dah mula beli sikit-sikit kelengkapan raya supaya tak kelam-kabut disaat hari raya nanti. Baguslah kalau macam tu tak la nanti ada yang tertinggal dan ada yang tak dibeli pulak. Setiap tahun hari raya pasti setiap rumah akan dijamu dengan pelbagai juadah serta tidak ketinggalan dengan pelbagai jenis kuih raya yang enak. Ada yang dibuat sendiri dan ada yang dibeli di kedai. Tapi tak semua kedai yang menitikberatkan kualiti rasanya dan hanya memberikan kuantiti yang banyak.

Tengah hari tadi  ini aku terpanggil untuk membeli kuih raya kat Lin Cookies dan Rose Cookies dengan beberapa rakan sekerja abis saja waktu persekolahan. Ianya hasil buatan tangan dan segar dihasilkan sendiri dirumah dengan harga yang berpatutan. Selain dari itu ianya sesuai dijadikan sebagai cenderahati untuk dikirimkan pada sahabat handai dan sanak saudara.

Macam-macam biskut ada antaranya biskut almond london, strawberi coklat, coklat cip, biskut makmur, biskut bahtera, biskut sarang semut dan lain-lain lagi. memang rambang matalah tengok pelbagai jenis biskut tu. Tunggu apa lagi jom lah kita beli sekarang sebelum terlambat.

biskut rose cokelat

Biskut almond london

Biskut bahtera

Blueberi tart

Biskut strawberi

15/08/11

Ustaz Kazim Mercun dan Bas exspress


Ustaz Kazim Berbuka puasa &khusyuk


14/08/11

ASAL USUL SOLAT 5 WAKTU

SUBUH:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Subuh ialah Nabi Adam a.s., iaitu tatkala baginda keluar dari syurga lalu dihantar ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar Subuh telah keluar Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
# Rakaat pertama:- Bersyukur baginda kerana terlepas dari kegelapan malam.
# Rakaat kedua:- Bersyukur baginda kerana siang telah menjelma.

ZOHOR:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s., iaitu tatkala Allah s.w.t. telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s. Sedang seruan itu datangnya pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim empat rakaat.
# Rakaat pertama:- Bersyukur bagi penebusan.
# Rakaat kedua:- Bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
# Rakaat ketiga:- Bersyukur dan bermohon akan keredhaan Allah.
# Rakaat keempat:- Bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

ASAR:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Asar ialah Nabi Yunus a.s., tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari perut ikan nun. Ikan nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah daripada 4 kegelapan iaitu:
# Rakaat pertama:- Kelam dengan kesalahan.
# Rakaat kedua:- Kelam dengan air laut.
# Rakaat ketiga:- Kelam dengan malam.
# Rakaat keempat:- Kelam dengan perut ikan Nun.

MAGHRIB:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Maghrib ialah Nabi Isa a.s., tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukurlah Nabi Isa lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut, iaitu:
# Rakaat pertama:- Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
# Rakaat kedua:- Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
# Rakaat ketiga:- Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah jua, tiada dua atau tiga.

ISYAK:
Orang yang pertama mengerjakan sembahyang Isyak ialah Nabi Musa a.s. Pada ketika itu Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah lalu menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
# Rakaat pertama:- Dukacita terhadap isterinya.
# Rakaat kedua:- Dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
# Rakaat ketiga:- Dukacita terhadap Firaun.
# Rakaat keempat:- Dukacita terhadap anak Firaun.

kalau ada silap atas info diatas harap tolong perbetulkan...
sy just copy and paste ..sekadar berkongsi..

10/08/11

7 SUNNAH PENTING

Assalam buat semua...
Tazkirah untuk kita sama-sama beramal dibulan yang penuh berkat ini, Insya Allah


Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:

Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Emel dari kak  mariam60ad@yahoo.com
Sebarkanlah ilmu ini, dan anda tidak akan rugi sedikitpun, sebarkan, semoga ianya memberi manfaat pada semua ,

9/08/11

MIHUN SUP UC

Assalamualaikum pada pembaca blog yang tersinggah kat blog aku ni.
Entah kenapa aku jadi rajin nak update blog aku dengan resepi masakan yang aku masak bulan puasa ni. Ermm....tak kisahlah, tengah ada mood ni. So, hari ni aku nak masak sejenis masakan yang simpel tapi mengandungi diet yang seimbang. Pikir punya pikir, ha...hari ni aku nak masak mihun sup uc...Mihun sup ni kalau nak makan mesti kena ada sambal kicap baru sedap....So, kat bawah ni ade resepi macam mana nak masak benda alah tu...


Mihun yang dah siap untuk dimakan.....


Bahan-bahan.
Bihun untuk
ayam dipotong kecil-kecil
1 pokok sawi
Segenggam taugeh
Daun bawang dipotong halus
Daun sup dipotong halus
Segenggam bawang goreng
bawang merah
bawang putih
Seinci halia
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
lada putih
Garam
serbuk cukup rasa
6 biji cili padi
1 biji limau nipis (diambil jusnya)
Kicap manis
Minyak untuk menumis
Air

Cara-cara
1.Rendam bihun dalam bekas berisi air kemudian celur dalam air panas.
2.Tumbuk lada putih, bawang merah, bawang putih & halia
3.Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bahan tumbuk tadi bersama kulit kayu manis dan bunga lawang
4.Setelah bahan2 tumis kelihatan perang, masukkan ayam dan gaul2kan sehingga kulit ayam kelihatan sedikit perang
5.Setelah itu, masukkan air secukupnya
6.Setelah air menggelegak, masukkan pula sedikit rempah kurma (anggaran 1 sudu teh)
7.Masukkan garam & serbuk cuku rasa secukupnya, kacau, tutup periuk dan perlahankan api. Biarkan sup mereneh.
8.Setelah ayam dalam sup masak elok, masukkan sawi. & bihun
9.Setelah siap, bolehlah masukkan bihun ke dalam mangkuk. Taburkan daun bawang, daun sup & bawang goreng di atasnya.
10.Hidang dengan sambal kicap
 
Bahan untuk sambal kicap.
Untuk sambal kicapnya, tumbuk cili padi, seulas bawang merah & seulas bawang putih. Kemudian, masukkan kicap pekat manis dan jus limau nipis




7/08/11

KARI KELING IKAN DURI (BAGUK)

Sekarang ini memang aku suka masak masakan yang 3 in 1 sebab menjimatkan masa. Walau pun begitu di dalamnya mengandungi pelbagai zat makanan. Sebelum ini ikan duri memang tak masuk dalam senarai ikan yang selalu aku masak sebabnya aku memang tak pernah makan ikan duri semenjak kecil lagi . Bila dah hidup sendiri dan berkahwin baru la aku pandai ke pasar dan masak macam-macam jenis ikan.

Ikan duri ni rupanya macam ikan baung cuma bentuk badannya lain sikit . Ada kawan aku cakap ikan duri ni sedap dimasak asam pedas . Sekarang aku memang suka masak kari ikan ini sebab dagingnya yang lembut dan kat bahagian kepala yang best tu...

Sebab lain kenapa aku suka masak ikan ini sebab harga dia lebih murah berbanding ikan-ikan besar yang lain. Harganya lebih kurang RM12.00 sekilo. Cara nak masak kari ni masih macam kari biasa bawang merah + bawang putih , halba campur , daun kari , serbuk kari Babas tanpa santan serta boleh juga diletak kacang bendi dan terung hmmmm sedapnya.....


BAHAN-BAHAN :

1 ekor ikan duri ( anggaran berat 1 kilo )
10 biji kacang bendi / terong pun boleh
Garam dan asam jawa secukup rasa
sedikit perasa

BAHAN-BAHAN UNTUK TUMISAN :
4 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu kecil halba campur
4 ranting daun kari
halba
biji sawi
serai
halia
kulit kayu manis
tomato

* Kalau nak kari kita masak ni pedas sikit boleh juga ditumis bersama 1 sudu kecil cili kering yang dikisar .

CARA MEMASAK :

1. Bersihkan ikan dan dipotong ke beberapa bahagian kecil . Kupas semua bawang dan dimayang halus . Potong bahagian hujung dan pangkal bendi jika panjang boleh la dipotong 2 kacang bendi ini .

2. Panaskan minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang bersama halba campur dan daun kari . Bila bawang dah layu dan wangi boleh la dimasukkan rempah kari dan air asam jawa . Kacau dan biarkan semua bahan mendidih dan rempah kari ini masak .

3. Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan garam dan sedikit perasa kacau kuah dan biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua ikan duri ini dan kacau sekejap . Jika kuah terlalu pekat atau sedikit boleh la ditambahkan sedikit air lagi.

4. Biarkan kuah mendidih dan ikan masak kemudian boleh dimasukkan semua kacang bendi dan biarkan seketika . Rasa garam jika kurang masin boleh la ditambah kemudian terus tutup dapur api . Tutup periuk dan biarkan kacang bendi masak didalam wap panas kari ini .

6/08/11

KOKTAIL UC

Assalamualaikum,
Dah lama aku tak buah air ni. Dari semalam,anak bongsuku sibuk minta aku buatkan air ni buat bukak pose. Malas nk buat air lain buat jela air ni. lagipun orang kata 5 dlm 1, air pun ye,buah pun ye. Kitorang 1 famili memang suka buat air koktel ni. Dahla mudah,senang pulak tu. Ala-ala air koktel kat hotel gitu,tapi ni my style.. Meh tengok!!



Bahan-bahan:

1 tin buah-buahan campuran
Sagu merah
Nata de Coco - apa2 perasa
Susu cair
Gula
1 tin laici
buah tembikai susu
buah mangga (optional)

Cara-cara:
Blender buah tembikai susu dicampur dengan gula
Campurkan sume sekali dlm mangkuk.
Masukkan ais secukupnya

5/08/11

SAJAK RAMADAN

Ramadhan datang lagi,
Membawa seribu erti,
Menguji jati diri,
Sejauhmana cinta pada Ilahi
Ramadhan datang lagi,
Mengusir segala sunyi sepi diri,
Dinihariku yang malap kini kian berseri,
Dengan tasbih, selawat dan tahmid suci.
Ramadhan,
Datangmu memang kunanti,
Rinduku padamu sentiasa mekar di taman hati,
Segar mengharum di bingkai rohani,
Menjadi inspirasi pengabdian diri ,
Sepenuh jiwa raga pada raja seluruh alam,
Allah Rabbbul’alamin.
Ramadhan,
Kuharap kali ini kau takkan pergi lagi,
Walaupun kau pasti akan pergi lagi,
Meninggalkan aku, dia dan semua isi bumi,
Dan hanya akan datang menjengah kembali,
Dengan membawa malam seribu erti,
Pada tahun hadapan nanti.
Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan,
Wa Marhaban Minkum
Kuharap kau tetap hadir dalam sanubariku,
Bagi mentarbiyah nafsu dan mindaku agar sentiasa,
Melaksanakan Sunnatullah,
Menjauhi mungkar dan larangan Allah,
Agar..biar lahirku nanti selepas Ramadhan,
Laksana bayi yang suci bersih,
Tanpa noda dan dosa.

Kiriman Baitie_Nur



31/07/11

ramadan tahun ini...

Assalamulaikum,
Besok dah 1 ramadan. Tetiba aku rasa sayu dan hiba kerana pada tahun ini aku menyambut ketibaan ramadan tanpa kedua anak perempuan aku. Apa boleh buat, aku terpaksa terima hakikat mereka jauh dari aku kerana menuntut ilmu. Semoga semuanya selamat menjalani puasa dan ibadah di bulan ramadan al mubarak ini....amin......

29/07/11

Salam Ramadan

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia, semoga para pembaca semua dalam keadaan sihat walafiat sentiasa hendaknya demi menyambut bulan Ramadhan. Syukur alhamdulillah aku ucapkan kepadaNya, semoga bulan ini penuh dengan keberkatan kepada seluruh umat manusia.


Dengan rasa yang amat bersyukur kepada Allah swt, aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada seluruh umat manusia dan rakyat Malaysia khasnya. Bulan Syaaban bakal melabuhkan tirainya, maka bulan Ramadhan akan menjelma. Seluruh umat Islam akan berpuasa, bagi memberkati bulan yang mulia ini. Mari ketahui beberapa kelebihan bulan Ramadhan ini.

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN
Berikut beberapa hadith yang menceritakan fadhilat bulan Ramadhan untuk kita hayati bersama dan mendapat keberkatannya:

1.Dari Abi Hurairah beliau berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.”
Hadis riwayath Bukhari, Muslim& Nasaaei.

2.Daripada Abu Hurairah berkata Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.”
Hadith riwayat oleh Nasai’e, Ibn Majah dan Baihaqi

3.Dan Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang ertinya :
“Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya dosanya yang telah lalu.”
Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai’e dan Baihaqi

4.Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Solat yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan (iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan: Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar).

Telah berkata Abu Hurairah: Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah, adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda: Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah.”
Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim dan Baihaqi

5.Daripada Abi Solih Az-Zaiyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara.

Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata: Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad saw didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. ”
Hadis riwayat imam Bukhari& Muslim

8/07/11

Aduhai anak muridku>>>>

Geramnya dgn anak2 muridku hari ni....cikgu kata putih, kamu kata hitam....cikgu suruh tulis HURUF BESAR....kamu tulis huruf kecil....cikgu suruh isi nama jer....kamu pi salin semua kertas borang tuh dr cth lama.....mcm ne x hangin???!!!....rasanya yg x bergelar guru pun GERAM dgn kamu!!!....lpstu siap megata lak cikgu ni GARANG!!!....kalo lah hari2 mcm ni, suatu hari....cikgu siat2 n makan daging kamu baru tau!!


Bebanan guru bertambah dengan seribu satu perangai pelajar2 dan kerenah ibu bapa yang merasakan mereka mengetahui perilaku anak2 mereka!! Seringkali tindakan guru ditafsirkan sebagai ancaman dalam membentuk anak2 yang 'kurang diajar' bukan tindakan untuk membetulkan apa yang pincang. Siapa la guru ini......Sedangkan ibu bapa berpangkat2, berkerjaya hebat2, berpendapatan besar. Apa la sangat guru2 ni.................

Kalau dapat pentadbir yang menyokong segala tindakan kita dalam mendidik anak2 murid, syukur alhamdulillah. Tapi kalau dapat pentadbir yang asyik menyekat tindakan yang dibuat ke atas pelajar yang bermasalah, bagaimana boleh masalah disiplin boleh ditangani? Guru sekarang seringkali dikongkong dengan segala macam pekeliling. Pekeliling yang dibuat untuk menyenangkan ibu bapa pelajar kerana pengaruh tangan-tangan besar yang mencorakkan pendidikan negara. Bukan pekeliling yang menyokong tindakan guru dalam membentuk jati diri pelajar menempuhi cabaran globalisasi dan segala macam masalah kemasyarakatan.

sampai tua aku ngajo bbudak ni tak faham-faham

5/07/11

Untuk menjadi orang yang hebat

1. Bersikap Rendah Hati.

Sikap rendah hati mengungkapkan kekuatan bukan kelemahan. Hanya orang yang kuat jiwanya yang bisa bersikap rendah hati. Ia seperti padi yang semakin berisi semakin menunduk. Orang yang rendah hati bisa mengakui dan menghargai keunggulan orang lain.

2. Positive Thinking
Orang yang bersikap positif (positive thinking) selalu berusaha melihat segala sesuatu dari kacamata positif, bahkan dalam situasi yang buruk sekalipun. Dia lebih suka membicarakan kebaikan daripada keburukan orang lain, lebih suka bicara mengenai harapan daripada keputusasaan, lebih suka mencari solusi daripada frustasi, lebih suka memuji daripada mengecam, dan sebagainya.

3. Bertanggung jawab
Orang yang bertanggung jawab akan melaksanakan kewajibannya dengan sungguh-sungguh. Kalau melakukan kesalahan, dia berani mengakuinya. Ketika mengalami kegagalan, dia tidak akan mencari kambing hitam untuk disalahkan. Bahkan kalau dia merasa kecewa dan sakit hati, dia tidak akan menyalahkan siapapun. Dia menyadari bahwa dirinya sendirilah yang bertanggung jawab atas apapun yang dialami dan dirasakannya.

4. Tulus
Ketulusan membuat orang lain merasa aman dan dihargai karena yakin tidak akan dibodohi atau dibohongi. Orang yang tulus selalu mengatakan kebenaran, tidak suka mengada-ada, pura- pura, mencari-cari alasan atau memutarbalikkan fakta.

5. Berjiwa Besar
Kebesaran jiwa dapat dilihat dari kemampuan seseorang memaafkan orang lain. Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan. Ketika menghadapi masa-masa sukar dia tetap tegar, tidak membiarkan dirinya hanyut dalam kesedihan dan keputusasaan.

6. Setia
Kesetiaan sudah menjadi barang langka & sangat tinggi harganya. Orang yang setia selalu bisa dipercaya dan diandalkan. Dia selalu menepati janji, punya komitmen yang kuat, rela berkorban dan tidak suka berkhianat.

7. Percaya Diri
Rasa percaya diri memungkinkan seseorang menerima dirinya sebagaimana adanya, menghargai dirinya dan menghargai orang lain. Orang yang percaya diri mudah menyesuaikan diri dengan lingkungan dan situasi yang baru. Dia tahu apa yang harus dilakukannya dan melakukannya dengan baik.

8. Selalu Ceria
Orang yang ceria adalah orang yang bisa menikmati hidup, tidak suka mengeluh dan selalu berusaha meraih kegembiraan. Dia bisa mentertawakan situasi, orang lain, juga dirinya sendiri. Dia punya potensi untuk menghibur dan mendorong semangat orang lain.

9. Easy Going
Orang yang easy going menganggap hidup ini ‘ringan’. Dia tidak suka membesar-besarkan masalah kecil atau berusaha mengecilkan masalah-masalah besar. Dia tidak suka mengungkit masa lalu dan tidak mau khawatir dengan masa depan. Dia tidak mau pusing dan stres dengan masalah-masalah yang berada di luar kontrolnya.

10. Empati
Empati adalah sifat yang sangat mengagumkan. Orang yang berempati bukan saja pendengar yang baik tapi juga bisa menempatkan diri pada posisi orang lain. Ketika terjadi konflik dia selalu mencari jalan keluar terbaik bagi kedua belah pihak, tidak suka memaksakan pendapat dan kehendaknya sendiri. Dia selalu berusaha memahami dan mengerti orang lain.

29/06/11

Irfan Makki feat. Maher Zain - I Believe

18/06/11

Selamat Hari Bapa

Jika di dalam bulan Mei kita menyambut hari untuk menghargai para ibu dan para guru, di dalam bulan Jun adalah masa untuk menunjukkan penghargaan kita kepada kaum bapa pula. Tidak kira apa panggilan yang anda beri sama ada ayah, abah, daddy, papa, bapak atau ayahanda sekalipun. Tarikhnya adalah 19 Jun 2011 dan jatuh pada hari Ahad minggu ketiga bulan Jun iaitu pada esok hari. Seperti Hari Ibu dan Hari Guru, anda disajikan dengan beberapa tips dan idea untuk meraikan hari tersebut. Untuk Hari Bapa disediakan beberapa cara untuk meraikannya bersama insan yang anda sayangi dan hormati ini.

Alhamdulillah, keluarga aku turut meraikannya pada tahun ini. Oleh yang demikian, seperti tahun-tahun sebelumnya, anak kami pasti akan menyediakan hidangan khas buat bapa kesayangan mereka En Saadon bin Fadli. Ingin tahu apa menu yang mereka hasilkan untuk Hari Bapa pada tahun ini? Jadi aku minta anak aku masakkan hidangan istimewa untuk bapa mereka pada malam ini, "STEAMBOAT SPECIAL" dan "JUS TEMBIKAI SPECIAL". (Gambar aku update kemudian)

Buat suami yang amat dikasihi dan dirindui setiap saat hayat ini, jutaan terima kasih buat segala-galanya. Tanpa kasih sayang, dorongan dan doamu tidak akan diriku kental untuk meneruskan perjuangan ini *Alhamdulillah*. Semoga Tuhan sentiasa meredhai dan memberkati hidupmu, Amin~ *tangisan kegembiraan!* >_<

Di ketika ini juga, bapa saya sudah 17 tahun kembali ke rahmatullah. Ketika itu anak sulung aku baru berumur satu tahun lebih. Kepada sesiapa yang masih mempunyai bapa, ambilah peluang untuk berbakti kepada bapa anda sementara mereka masih hidup.

Kepada semua bapa di Malaysia aku ucapkan "Selamat Menyambut Hari Bapa".

15/06/11

tunggu-tunggu, tapi tak sampai

Aduhai...bila la nak sampai surat lantikan dg41 ni...Ade kawan-kawan yang temuduga seminggu awal dah dapat surat, ade yang belum. Aku sangat-sangat perlukan surat tu untuk kursus induksi sebab zaman dulu tak ambil induksi....dikecualikan. Kalau tak ade surat tu tak boleh nak mohon....Nampaknya nak sah jawatan pun lambat...Nasib-nasib...

14/06/11

Cemburu Lelaki Mengikut Horoskop

Setiap insan yang dilahirkan pasti mempunyai perasaan cemburu. Tidak kira semasa zaman kanak-kanak, remaja mahupun di kala usia mencecah batas dewasa, perasaan cemburu tetap wujud dalam sanubari manusia. Bagi pasangan yang bercinta, cemburu sentiasa mewarnai hubungan kasih yang disemai bersama.

Cemburu sering dikaitkan dengan kaum Hawa. Percaya atau tidak, lelaki juga mempunyai perasaan cemburu yang terselindung di sebalik egonya. Malah tanpa disedari lelaki zaman ini juga ada kalanya menyimpan perasaan cemburu yang mengatasi kaum perempuan.

Jom kita lihat indeks cemburu kaum lelaki menurut bintang kelahiran…

Aquarius
Lelaki Aquarius biasanya akan menggunakan ayat-ayat yang memerli untuk menunjukkan cemburunya. Jangan ingat dia sedang bergurau. Apabila topik perbualannya hanya tertumpu pada seseorang saja, maka ternyatalah bahawa dia sedang cemburu.

Pisces
Lelaki yang paling mulia dan baik hati, lagi kuat cemburunya. Tak lain dan tak bukan adalah lelaki Pisces. Indeks cemburunya amat memeranjatkan. Kalau kekasihnya menderhaka kepadanya, dia akan menjadi seperti wanita meraung-raung. Air matanya juga akan tenggelamkan anda.

Aries
Lelaki Aries mempunyai sifat diktator secara semulajadi. Selain seorang yang memerintah, dia juga suka mengawal orang lain. Tidak kira dalam apa jua perkara, dia juga berharap menggunakan tenaga dan kuasanya untuk menyelesaikannya. Apabila berhadapan dengan musuh kekasih, dia akan segera mengambil tindakan untuk menyebabkan pihak lawan undur dari mengurat kekasihnnya.

Taurus
Lelaki Taurus adalah lelaki yang peramah dan sangat jujur. Tapi jangan ingat dia tidak tahu cemburu. Dia tidak dapat terima kekasihnya menderhaka kepadanya. sekiranya dia dapat tahu anda keluar makan malam dengan lelaki lain, buatlah persediaan untuk memberi penjelasan kepadanya.

Gemini
Lelaki Gemini hanya menganggap cemburu itu sebagai satu permainan saja. Dia ialah seorang yang suka bermain-main. Oleh itu, dia paling benci akan cinta secara paksa. Malah dia tidak akan mungkin melepaskan peluang untuk berkenalan dengan wanita lain walaupun sudah memiliki kekasih. Jadi, indeks cemburu lelaki Gemini adalah kurang berbanding dengan lelaki Zodiak lain.

Cancer
Secara kebetulan lelaki cancer terbalik dengan lelaki Gemini. Dia tidak akan berjauhan dengan kekasih malah selalu berhimpit dengan kekasih. Ini adalah kerana dia mempunyai perasaan kekosongan dan juga perasaan tidak selamat. ( jangan ingat hanya perempuan saja yang mempunyai perasaan tidak selamat.) Bayangkan kalau kekasihnya meninggalkanya, cemburu pasti akan menghuru-harakan dunia ini.

Leo
Lelaki Leo sangat ego dan juga sangat tabah. Dia tidak akan cemburu kerana perkara yang remeh temeh. Dia tidak akan menyebabkan air muka dirinya jatuh kerana cemburu. Walaupun kekasihnya telah melakukan perkara yang membuatkannya marah, namun dia tetap akan mengekalkan perasaan yang tenang untuk berbincang dengan kekasihnya.

Virgo
Cemburu lelaki Virgo amat memeranjatkan. Lelaki Virgo tidak mempunyai hati yang lapang dan juga pemikiran yang luas. Cemburu telah menjadi perkara biasa dalam kehidupan pasangan ini. Walaupun dia amat mencintai kekasihnya, namun tetap bergaduh besar dengan kekasih kerana cemburu.

Liba
Lelaki Libra mementingkan imejnya yang bertatatertib. Disebabkan cemburu akan menjejaskan imejnya, maka dia rela mengekalkan penampilan yang baik. Sebenarnya dia tidak ingin menimbulkan perselisihan dengan kekasih akibat cemburu yang akan menjejaskan hubungan mereka.

Scorpio
Semakin mendalam cinta terhadap kekasih semakin kuat cemburu. Inilah yang boleh menggambarkan lelaki scorpio. Dia menghormati dan cinta sepenuhnya terhadap kekasih. Tetapi cemburunya juga tidak kurang. Sekiranya kekasihnya menunjukkan sebarang kemusykilan, maka dia akan menunjukkan cemburunya.

Sagitarius
Lelaki Sagitarius juga boleh cemburu. Namun cemburunya datang dengan cepat, pergi juga cepat. Dia selalunya cemburu sebelum mengenal pasti perkara sebenarnya. Apabila mengetahui hal sebenarnya cemburu pun reda. Tapi, apabila dia ada matlamat baru dia akan meninggalkan kekasih yang sering membuatnya cemburu.

Capricorn
Lelaki Capricorn mempunyai sikap yang pesimistik. Dia merasa rendah diri di dalam kehidupan. Apabila dia berasa cemburu, dia tidak akan tunjukkan pada kekasihnya sebaliknya akan mengeluarkan ketidakpuasan ini pada tempat lain seperti sukan atau di tempat kerja.

13/06/11

Hari pertama sekolah

Salam Selamat 1 malaysia...
Hari ni hari pertama sekolah selepas 2 minggu cuti. Best ke? Memang tak best sebab dah lama cuti, mood kerja tak ada.Pulak tu hari ini masa mengajar full. Tak dapat nak rest. Naik ke tengahari baru aku dapat rehat. Harap-harap besok mood kerja aku tak macam hari ini...

11/06/11

4 square badge

Aku dah mula seronok main 4 square ni....First time aku check in ada dapat badge newbie spt gambar kat bawah ini.


Tengahari tadi aku dapat badge yang kedua iaitu bagde Local apabila kita chek in di 3 tempat yang berbeza dalam satu minggu.


Lepas ni aku ingat nak dapatkan badge adventure yang mana aku kena check in di 10 tempat yang berbeza. Seterusnya aku akan dapatkan badge yang lain di klik di sini

MLawak Minggu 11 Kuantan - Kumpulan Jambu Part1

MLawak Minggu 11 Kumpulan Sepah - Part8

MLawak Minggu 11 Nabil Part9

7/06/11

Chipmunks - Happy Birthday to You!!!



p/s : Ucapan Hari jadi dari suami

SEBUAH LAGU UNTUK MAMA.wmv



p/s : Lagu dari anak perempuan aku

Lafaz Yang Tersimpan - UNIC


p
p/s : Lagu dari seseorang yang kuanggap seperti anak aku sendiri......

6/06/11

Kelebihan Bulan Rejab

Assalamalaikum semua,
Hari ini 4 Rejab 1432 Hijrah, bermakna sudah 4 hari berlalu dan apabila kita bertanyakan anak-anak muda di luar sana, bulan Islam apa sekarang ni??Berapa haribulan Islam hari ini? Mungkin ramai yang tidak dapat menjawabnya dengan tepat dan betul kerana anak-anak muda pada masa ini lebih menjurus kepada keseronokan nikmat dunia tambahan pula banyaknya rancangan realiti berbentuk hiburan di stesyen televisyen. Ini pastinya membuatkan anak-anak muda kita lupa akan bulan Islam ini. Justeru, marilah kita merebut kelebihan di bulan Rejab ini dan disampaikan kepada yang lain.

Sabda nabi S.A.W : “Sesungguhnya bulan Rejab itu bulan Allah, bulan Syaaban itu bulanku dan bulan Ramadhan bulan umatku.” Bulan Rejab adalah salah satu bulan yang sangat dimuliakan dalam Islam. Pintu rahmat daripada Allah terbuka luas bagi hamba-hambaNya yang inginkan kesejahteraan jiwa dan ketenangan fikiran. Berikut merupakan kelebihan bulan Rejab:

1.Malam awal Rejab mustajab doanya
2.Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat pahala syurga yang tertinggi (Firdaus).
3.Puasa 2 hari dilipatgandakan pahalanya
4.Puasa 3 hari mendapat dijadikan parit yang panjang yang menghalang dia ke neraka (panjangnya setahun perjalanan)
5.Puasa 4 hari diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah dajal di hari kiamat
6.Puasa 5 hari aman dari azab kubur
7.Puasa 6 hari keluar dari kubur bercahaya mukanya
8.Puasa 7 hari ditutup daripadanya 7 pintu neraka
9.Puasa 8 hari dibuka baginya 8 pintu syurga
10.Puasa 9 hari keluar dari kuburnya lalu menyeru ‘Lailahaillallah' tidak ditolak dia dari memasuki syurga
11.Puasa 10 hari, Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titian Sirotulmustaqim pada tiap-tiap satu batu.

Kesimpulannya, bulan Rejab merupakan sebuah bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada umat-Nya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbuka luas kepada umat-Nya untuk bertaubat dan memohon ampun di atas dosa-dosa yang lepas. Namun begitu, suka diingatkan bahawa kita perlu mengerjakan segala amalan yang dituntut ini dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya.

Wasallam.

p/s :“Kembalilah kepada Tuhan kamu dengan memohon keampunan dari dosa-dosa kamu dan hindarkanlah perbuatan maksiat dalam bulan mulia iaitu bulan Rejab.”

Jom 4square pulak

4quare adalah sebuah aplikasi handphone yang membantu user-nya untuk menemukan sebuah cara baru dalam melakukan eksplorasi sebuah kota. 4square bisa dikatakan sebuah applikasi berbasis GIS(Geographic Information System). 4quare juga membantu user-nya untuk bertemu dengan teman-teman dalam dunia maya. 4quare merupakan sebuah situs web jejaring sosial yang berdasar kepada lokasi dari si pengguna. Pengguna dari situs web ini bisa memberitahukan lokasi terbarunya atau yang disebut check-in.

Bagaimana Menggunakan 4square

Istilah Check in merupakan sebuah penandaan tempat dimana kita berada sekarang. Kita boleh Check-in menggunakan Google Maps tempat-tempat yang berada dekat dengan lokasi kita sekarang. Kalau memang belum ke tempatnya (venue) silakan add venue. Setelah kita Check-in, kita juga boleh “Shout-Out”, yaitu memberitahu tentang sesuatu kepada teman kita.Dengan foursquare, status kita boleh di share dengan teman-teman kita di Facebook dan Twitter.

Selain menggunakan Handphone, kita juga bisa shout-out dan check-in melalui PC atau Laptop, iaitu dengan menggunakan aplikasi yang disediakan pada menu Application pada 4quare. Yang saya gunakan adalah dengan Add-Ons Mozilla Firefox.

Langkah-langkah menggunakan Foursquare
1. Masuk ke http://foursquare.com
2. Klik “Join Now” dan isilah seluruh isian seperti pada gambar berikut
3. Setelah semua isian tersebur diisi, maka Klik “Join”. Maka akan tampil seperti gambar dibawah ini :


3. Klik Facebook atau Twitter untuk menambahkan teman, dan untuk Login awal di 4square. Maka akan ditampilkan teman kita yang ada di facebook *jika memilih facebook atau twitter *jika memilih twitter, lalu klik-lah “add friend” untuk menjadikan teman facebook atau twitter menjadi teman foursquare. Setelah itu klik “Continue to next step”

Check-in dan Shout-Out dengan Add-Ons Mozilla Firefox


 

Orang kata, kalau orang dah ada akaun pesbuk, akaun twitter tapi kena ada akaun 4square pulak. Aku ni tengah belajar menjerumuskan diri dalam 4square la ni. Pada mulanya bingung jugamacam mana cara nak 'chek in" guna komputer. Tengok kat pesbuk diorang 'chek in' guna BB. Masalahnya aku tak ada BB. So aku pun googlin sana sini, dapatla petunjuk bagaimana nak menggunakan 4square. Akhirnya semangat aku nak menggunakannya. Caranya mudah aje..


p/s : Kalau ada sesiapa yang ada akaun 4square, boleh la add kat saya untuk kita berkongsi lokasi secara maya....

3/06/11

Tafsiran Mimpi Menurut Islam


Mimpi Berkaitan Peristiwa Atau Kejadian

1. Bermimpi menunaikan solat alamatnya akan sempurna kerja di dunia dan akhirat.
2. Bermimpi berlaku perang sabil atau anda akan menunaikan haji alamatnya dosa anda akan diampunkan dunia dan akhirat
3. Bermimpi memasuki masjid haram atau melakukan tawaf di baitulallah alamatnya anda akan mendapat pahala dan nikmat akhirat dan jika seseorang itu berada dalam kesakitan ia akan segera sembuh
4. Bermimpi beri sedekah atau zakat fitrah anda akan berasa suka cita dan aman bahagia
5. Bermimpi memohon doa kepada Allah Taala atau membaca qur'an di rumah anda alamatnya anda akan terlepas daripada bahaya atau sempurna sesuatu pekerjaan yang dilakukan
6. Jika bermimpi membaca qur'an dengan suara yang lanjut alamatnya panjang usia anda
7. Jika bermimpi berpuasa alamatnya anda akan mendapat kekayaan atau menjadi orang yang berpakat besar
8. Jika bermimpi diri anda dalam keadaan bersujud alamatnya anda akan bertapa
9. Bermimpi sembahyangkan jenazah memberi alamat anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
10. Jika bermimpi melihat pelita atau sesuatu yang menyala menandakan pekerjaan yang anda lakukan tidak dapat dilakukan oleh orang lain Bermimpi diri atau rumah anda terbakar menandakan anda akan mendapat ilmu kebajikan di dunia dan akhirat
11. Jika bermimpi melihat jalan masuk ke kebun atau sesuatu kawasan alamatnya anda akan mendapat berita yang gembira
12. Jika bermimpi melihat jalan yang lurus memberi alamat anda akan melakukan segala suruhan Allah Taala Jika bermimpi melihat jalan ke pekan memberi petunjuk anda akan mendapat keuntungan yang besar
13. Jika bermimpi melihat jalan yang sempit alamatnya anda akan mengalami kesukaran
14. Bermimpi perisai terlalu banyak di rumah anda alamatnya rumah anda dipeliharan daripada sebarang kejahatan
15. Bermimpi mengenai anak panah menandakan anda akan mendapat surat Jika bermimpi diri di panah orang alamatnya anda akan mengirim berita kepada orang
16. Bermimpi memanah kayu menandakan akan berlaku kematian
17. Bermimpi bermain besi memberi alamat sebarang pekerjaan yang dilakukan akan diakhiri dengan kejayaan
18. Bermimpi bermain dengan senjata menandakan seseorang itu akan mendapat kebaikan daripada apa yang dilakukan untuk kebajikan Bermimpi mengenai permata membawa petanda anda akan mendapat harta atau kenaikan pangkat
19. Bermimpi memakai gelang perak di kaki alamatnya anda akan mendapat kebajikan
20. Bermimpi duit terbelah dua alamatnya anda akan bergaduh
21. Bermimpi bertengkolok besar atau berbaju besar anda akan menjadi orang berpengaruh atau berpangkat besar
22. Bermimpi berkain hijau alamatnya segala kerja yang dilakukan akan mendapat keredhaan Allah Taala.
23. Bermimpi memakai kain memberi alamat anda akan mendapat keuntungan yang besar
24. Jika bermimpi kain di pinggang terkoyak alamat keluarganya akan mati dan kalau terkoyak baju alamat kematiannya
25. Bermimpi mengenai bunyi gendang di dalam rumah alamatnya pekerjaan anda diberkati
26. Jika bermimpi bunyi rebab alamat beroleh kegembiraan dalam hidup
27. Jika bermimpi makan kuih apam alamatnya anda akan mendapat harta dan jika makan sehidangan dengan raja atau orang besar kehendak anda akan tercapai
28. Bermimpi makan gula alamatnya seseorang akan berduka cita
29. Bermimpi makan makanan masam memberi alamat anda akan sakit atau berduka cita Jika bermimpi memakan ubat alamatnya anda akan berada dalam keadaan aman dan sentosa
30. Sekiranya bermimpi diri anda telah sembuh dari demam, menandakan cita-cita anda akan berjaya.
31. Jika bermimpi muka anda merah atau hitam menandakan anda akan mendapat bahaya.
32. Jika bermimpi gigi anda patah menandakan saudara anda akan mendapat kemalangan atau mati.
33. Jika bermimpi diri anda dipukul orang atau mengalami perdarahan menandakan anda akan kehilangan harta.
34. Jika bermimpi dimarahi guru, menandakan anda akan dimurkai oleh orang-orang besar.
35. Jika bermimpi rumah anda atau rumah orang lain runtuh alamatnya anda akan difitnah.
36. Jika bermimpi naik ke rumah besar atau mahligai yang indah anda akan memperoleh kebesaran di dunia dan akhirat.
37. Jika bermimpi membuat rumah atau dinding alamatnya anda akan memperolehi kekayaan dan selamat dalam kerjaya anda.
38. Jika bermimpi melihat rumah yang tinggi menandakan anda akan berkawan dengan orang jahat
39. Bermimpi tangga rumah patah menandakan anda akan dikhianati
40. Sekiranya di dalam mimpi anda anda berwudhuk alamatnya pekerjaan anda akan sempurna
41. Jika bermimpi tidak boleh berenang atau sesak nafas yang teramat sangat menandakan anda akan memperoleh harta atau ilmu
42. Sekiranya anda bermimpi berjalan atau berlayar ke sesuatu tempat yang jauh menandakan anda akan dipermuliakan orang
43. Bermimpikan ayam sabung menyambung menandakan anak lelaki anda akan berkawan dengan orang baik
44. Jika bermimpi melihat Allah Taala dengan ketiadaan yang menyerupai baginya dengan sesuatu , segala kehendak akan diperolehnya dan dialah Wali Allah yang beroleh kebesaran di dunia dan akhirat
45. Sekiranya seseorang bermimpi melihat Rasulullah s.a.w anda akan masuk syurga
46. Jika bermimpi melihat malaikat Jibrail a.s datang kepada anda, anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat
47. Jika di dalam mimpi seseorang itu melihat titian siratulmustaqim, seseorang itu akan mendapat pekerjaan yang baik dan dijauhi daripada kejahatan
48. Sekiranya bermimpi melihat pendita atau fakir, anda akan dikurniakan sesuatu oleh Allah s.a.w
49. Sekiranya bermimpi melihat lelaki lebih ramai daripada perempuan menandakan anda akan mendapat kebajikan
50. Jika bermimpi memegang dakwat atau kalam, alamatnya anda akan memperoleh isteri, ilmu dan harta yang halal
51. Jika bermimpi mata atau tubuh anda bercahaya alamatnya anda akan memperoleh kebajikan dengan sempurna
52. Jika bermimpi mencukur bulu ketiak menandakan anda akan terlepas dari harta yang ditanggung
53. Jika bermimpi berjumpa dengan orang alim alamatnya anda akan menjadi penghulu besar
54. Jika bermimpi memotong rambut menandakan anda akan bercerai dengan isteri
55. Bermimpi membuang darah menandakan anda akan sembuh dari penyakit
56. Jika bermimpi paras anda mempunyai perempuan alamatnya anda akan memperoleh harta atau anak
57. Jika bermimpi diri anda mati menandakan anda akan panjang umur tetapi jika bermimpi mati hidup semula alamatnya kehendak anda akan diperoleh
58. Sekiranya diri anda bermimpi dibawa ke kubur alamatnya anda akan beroleh kekayaan
59. Jika bermimpi kanak-kanak datang kepada anda menandakan anda akan memperoleh harta yang banyak


Mimpi Berkaitan Alam Semulajadi Dan Tanaman
1. Bermimpi mengenai batu-batu halus alamatnya anda akan terlepas dari kedukaan
2. Bermimpi makan tanah liat anda akan mendapat harta
3. Seseorang yang bermimpi emas yang banyak di dalam rumahnya alamatnya anda akan menjelaskan segala hutang piutang
4. Jika anda bermimpi hujan turun dengan lebat, anda akan mendapat rezeki berlipat kali ganda dan memperoleh rezeki yang halal.
5. Jika bermimpi bintang jatuh ke riba atau jatuh ke atas rumah menandakan anda akan memperoleh kejayaan dan dikurniakan anak yang baik.
6. Sekiranya bermimpi naik ke atas angin dan tetap di sana anda akan menjadi raja.
7. Sekiranya anda bermimpi melihat matahari dan bulan, bulan turun ke riba atau masuk ke lengan baju, anda akan memperolehi kejayaan di dunia.Sebaliknya jika melihat matahari terbelah dua atau hitam warnanya menandakan raja di negeri itu mati atau negeri itu akan mendapat huru-hara.
8. Jika bermimpi mendengar halilintar atau guruh petir menandakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku.
9. Jika bermimpi tebu anda akan dimurahkan rezeki sebaliknya
10. jika bermimpi menanam sesuatu tanaman kemudian tanaman itu tumbuh menandakan anda akan memperoleh untung yang banyak
11. Bermimpi pohon gandum,padi atau kacang hidup dengan subur manandakan anda akan memperoleh rahmat allah, sebaliknya jika bermimpi menanam tanaman yang masam anda akan berduka-cita.
12. Jika bermimpi menanam kapas anda akan mendapat untung
13. Bermimpi air sungai mengalir dengan tenang menandakan anda akan terlepas dari bahaya.
14. Jika bermimpi air sungai kering anda akan memperoleh kesakitan
15. Jika anda bermimpi mandi dalam sungai menandakan anda akan beroleh rahmat
16. Jika bermimpi menyelam dalam sungai yang airnya sejuk alamatnya anda akan beroleh nikmat di dunia dan akhirat
17. Jika bermimpi air laut menjadi tawar atau manis anda akan memperoleh harta atau dijauhi dari sebarang bahaya.
18. Jika anda bermimpi air terlalu panas menandakan anda akan berduka cita.
19. Jika bermimpi makan buah timun alamatnya anda akan mendapat kebajikan atau berjumpa dengan orang yang mahir dalam ilmu pengetahuan
20. Bermimpi mengenai buah delima manis anda akan memperoleh kebajikan dan keuntungan dalam perniagaan
21. Bermimpi makan api memberi alamat beroleh isteri yang bijaksana
22. Bermimpi tentang emas,perak atau timah menandakan kerja yang dilakukan tidak mendapat sebarang keuntungan
23. Bermimpi emas bertahtakan permata anda akan mendapat kekayaan

Bermimpi Akan Haiwan
1. Jika bermimpi melihat kambing yang terlalu banyak menandakan pekerjaan anda akan memperoleh rezeki yang halal.
2. Sekiranya bermimpi naiki kuda atau unta, anda akan memperoleh kemuliaan dan kebajikan serta cita-cita anda akan dimakbulkan Allah.
3. Bermimpi naik gajah anda akan dipermuliakan orang dengan kebesaran.
4. Jika bermimpi membunuh gajah anda akan dihormati dan memperoleh kebahagian di dunia dan akhirat.
5. Jika bermimpi melihat gajah berjuang alamatnya orang-orang besar akan berkelahi sesama sendiri.
6. Jika bermimpi harimau datang kepada anda alamatnya anda akan memperoleh kehinaan
7. Jika bermimpi melihat babi atau anaknya menandakan orang itu melakukan pekerjaan terkutuk. Sebaliknya jika bermimpi membunuh babi atau tikus anda akan menunaikan haji atau memperoleh pahala haji.
8. Jika bermimpi pelanduk atau kijang datang kepada anda alamatnya anda akan memperolehi isteri yang jahat.
9. Jika bermimpi lebah bersarang dalam telaga atau sarangnya jatuh dalam telaga menandakan anda akan dipermuliakan orang
10. Sekiranya bermimpi anda ditangkap harimau, alamatnya anda akan diperdayakan orang
11. Bermimpi memandikan binatang menandakan seseorang itu akan sakit atau mendapat kebinasaan atau kehilangan sesuatu
12. Jika bermimpi melihat terlalu banyak ayam di bawah rumah anda atau di dalam kampung anda akan beroleh orang gaji atau hamba yang baik
13. Jika bermimpi bermain telor ayam menandakan anda akan berkawan dengan orang-orang jahat
14. Jika anda bermimpi bermain dengan burung hantu di rumah atau berhampiran dengan rumah anda menandakan ahli keluarga anda akan meninggal dunia
15. Sekiranya anda bermimpi burung merak datang kepada anda lalu anda tangkapnya menandakan anda akan memperoleh kekayaan atau mendapat anak lelaki
16. Jika bermimpi lebah, lalat atau nyamuk terlalu banyak alamatnya orang ramai akan berhijrah ke tempat anda
17. Jika bermimpi burung terbang ke rumah anda kemudian terbang ke rumah orang lain menandakan anda akan berduka cita
18. Bermimpi burung putih datang ke rumah menandakan anda akan memperoleh isteri yang budiman atau mendapat rezeki
19. Jika bermimpi menunggang naga menandakan semua kehendak diperoleh
20. Jika bermimpi dililit ular seluruh badan menandakan sesuatu yang buruk akan berlaku
21. Bermimpi kutu atau hama melekat di badan atau pakaian menandakan anda akan mendapat bencana
22. Bermimpi disengat binatang bisa menandakan anda akan mendapat kecelakaan
23. Jika bermimpi dipatuk ular seseorang itu akan mendapat suami atau isteri
24. Bermimpi makan telor ayam, pisang atau minyak alamatnya akan memperoleh keuntungan
25. Bermimpi memukat ikan alamatnya anda akan menjadi kaya atau mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda
26. Bermimpi mencari burung alamatnya anda akan mendapat keuntungan dan dimurahkan rezeki
27. Bermimpi mendapat terlalu banyak najis menandakan anda akan kekurangan harta
28. Bermimpi mengenai najis besar menandakan anda akan mendapat kerugian
29. Jika bermimpi makan tahi alamatnya anda akan memperoleh harta yang halal dan akan sembuh dari penyakit
30. Jika bermimpi mencium bau kasturi atau anbar alamat orang itu akan sakit Bermimpi tubuh anda direnjis air mawar menandakan anda akan mendapat harta kekayaan yang halal

*p/s: Sebahagian dari mimpi yang kita alami mungkin adalah mainan tidur(gangguan syaitan). Bergantung kepada waktu kita tidur dan kebiasaanya mimpi yang benar selalu berlaku apabila keadaan kita tidur dengan nyenyak terutama 1 jam selepas lena tidur sehingga sebelum waktu subuh.
Setiap perkara yang berlaku, berserahlah kepada Qada dan Qadar kerana Allah SWT lah yang maha mengetahui. Wassalam.....:)

31/05/11

Rabu yang melucukan...huuuuuuu

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Tetiba teringat akan peristiwa hari Rabu yang lepas, dua hari sebelum cuti penggal persekolahan bermula.... seperti biasa,hidup tidak lengkap tanpa ada peristiwa yang melucukan dan menggelikan hati.. pernah anda lalui hari yang sangat melucukan anda? aku juga pernah lalui saat ini.. memang sungguh melucukan dan akan membuat orang yang mendengarkannya ketawa terbahak-bahak...... haha..

Ceritanya cam ni...pagi Rabu yang lepas tu macam biasa aku sampai ke sekolah terus naik ke pejabat untuk menulis kedatangan. Tak lama kemudian, si fateha bagitau aku emak si senah bekas jaga sekolah kitarang meninggal. so, aku pakat-pakat dengan fateha dan kak mila untuk pergi menziarah atau orang jawa kata "layat". Aku meminta izin pada gb untuk keluar menziarah jenazah mak si senah time free nanti.

Sementara aku mengambil kereta di garaj, kak mila dan fateha menunggu aku di pintu masuk pagar sekolah. Sampai saja di pintu pagar keluar pagar kak mila pun naik duduk di hadapan kereta manakala fateha hendak duduk di tempat duduk belakang di belakang aku. Aku melarang fateha duduk di situ kerana ada barang di situ dan meminta dia duduk di belakang kak mila. Fateha yang telah membuka pintu belakang menutup semula pintu tersebut. Pada masa itu aku ingatkan yang fateha duduk di belakang kak mila, lalu aku pun terus memandu kereta ke rumah emak si senah. Pada masa itu memang aku ingat yang fateha duduk di tempat duduk belakang.

Sampai dekat kawasan kubur barulah aku dan kak mila perasan yang fateha tidak ada dalam kereta tu. Punyalah aku ketawa terbahak-bahak memikirkan macam mana si fateha tu boleh tak ada dalam kereta aku. Sampai menangis aku dan kak mila ketawa. Itulah, aku pun heran jugak selalunya si fateha ni akan menyampuk perbualan aku dan kak mila kalu kita pergi bertiga dalam satu kereta yang aku pandu. Dalam ketawa yang tak terhenti-henti aku pun berpatah balik ke sekolah.

Hahahah....sampai saja aku kat pintu pagar sekolah jaga sekolah aku bagitau yang fateha telah aku tinggalkan tanpa aku sedari. Kesian fateha aku tengok dia sampai menangis....Ustazah yang ada kat situ pun aku tengok ketawa sampai menangis mengingatkan fateha yang aku tinggalkan tu..Sorila fateha, bukannya aku sengaja tinggalkan ko...mati-mati aku dan kak mila ingat ko dah masuk dalam kereta aku...

Dipendekkan cerita aku bertiga meziarah jenazah mak si senah akhirnya...Hampir 1 jam kami berada di sana aku balik semula ke sekolah. Di sekolah dah kecoh kisah fateha yang aku tidak sengaja aku tinggalkan. Mereka yang mendengarkan cerita tu akan ketawa terbahak-bahak....Peristiwa ini akan aku ingat sampai bila-bila....

30/05/11

Cuti sekolah tiba

Salam buat semua. cuti sekolah tiba lagi. Alhamdulillah hari ini aku berjaya menghabiskan tugasan di sekolah untuk mengadakan kelas tambahan dan mengisi sebahagian markah sap/hc. Bagi rakan-rakan SK Bangkong, jadualnya akan berlangsung sehingga Khamis minggu depan.

Hari ini dah start cuti sekolah, bestnya jadi budak-budak sekolah...ada cuti panjang...tapi selalunya time cuti sekolah ni, tak dapat nak bercuti sebab ada anak-anak buah aku duduk kat sini. Pulak tu anak buah aku yang belajar kat giat mara tak cuti...  Cadangnye nak bercuti  ke Langkawi...Nampaknya cuti kali ni aku dan anak-anak duduk rumah sajalah. Lagipun banyak orang buat kenduri kawin yang nak kena aku pergi. Banyak duit nak kena sedekah kat diorang.

So, diucapkan Selamat bercuti kepada pelajar-pelajar sekolah dan cikgu-cikgu yang asyik countdown bila nak cuti...walaupun kena kursus tetap bercuti kan???jangan sedih-sedih aku pun tak cuti jugak sebab hari-hari kena pergi sekolah.

Selamat Pengantin Baru pada yang baru dan yang bakal melangsungkan perkahwinan..cuti-cuti sekolah ni faham-faham je la..dapur memang tak berasap..kenduri everyday..makan free je kejenye..Tak lupa juga pada yang belum bersunat...siap sedialah anda untuk disunatkan.



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

29/05/11

Hari Guru

Sambutan Hari Guru peringkat sekolah telah diadakan pada 20 Mei 2011 di Dewan Terbuka dan padang sekolah. Tahun ini aku sebagai Pengerusi Badan Kebajikan diberi tanggungjawab untuk menyelaraskan sambutan hari guru pada tahun ini. Pelbagai acara telah diadakan antaranya seperti masukkan bola hoki dalam gelung besi, bola baling dan acara cabutan bertuah.

Acara dimulakan pada pukul 8.00 pagi di dewan terbuka sekolah dengan uacapan dari ketua murid dan ucapan dari Guru besar seterusnya nyanyian Lagu Rasmi Hari Guru 2011 oleh guru-guru SK Bukit Bangkong, Persembahan dari murid-murid dan guru. Bacaan perutusan telah dilaksanakan pada 16 Mei 2011. Setelah itu acara bergambar beramai-ramai warga SK Bukit Bangkong diadakan di hadapan Dewan Terbuka sebagai tanda kenang-kenangan. Acara terakhir adalah pertukaran hadiah dan bersalaman bersama guru dan murid-murid SK Bukit Bangkong.

Oleh kerana ini pertama kali aku diberi tugas ini terdapat juga sedikit kecacatan dalam perjalanan program tersebut. Semuanya aktiviti berjalan dengan lancar kecuali dalam acara penyampaian kek harijadi. Semasa aku mengumumkan nama-nama guru dan kakitangan, kek yang hendak disampaikan kepada mereka tiada. Kek yang sepatutnya aku ambil dari kedai kek rupa-rupa aku terlupa ambil. Aku masih terbayang pada masa itu berlaku sedikit kekecohan kerana kek yang hendak disampaikan pada penerimanya tiada. Aku terpaksa meminta PAR aku ke kedai kek yang tidak jauh dari sekolah untuk mengambil kek tersebutt. Sementara menunggu ketibaan kek tersebut, aku meminta guru besar berlakon menyampaikan kek sumbangan dari seseorang kepada guru dan kakitangan.

Walaubagaimanapun akhirnya sambutan hari guru pada tahun ini selesai dengan aktiviti yang memang ditunggu-tunggu oleh semua orang....apa lagi melantakla...
Diharapkan semoga sekiranya aku masih diberi tanggungjawab ini, aku akan melaksanakan dengan lebih sukses lagi.....


bacaan doa semoga program berjalan dengan lancar..amin

aku duduk di barisan hadapan dengan para pentadbir....
aku kira orang kuat sekolah jugak la...hahahaha

gb membacakan ikrar guru bersama guru-guru lain....

ha...ni murid kelas aku...sedang mendeklamasikan sajak
guru oh guru

persembahan pantun oleh murid tahun 4....
aku mengajar sains tuk diorang....

gpk kk mendelamasikan pantun dengan penuh semangat....
macam orannya jugakla.... 'kus semangat'

acara bergambar warga sekolah....
sebelum ni tak ada acara ni....semua guru dan staf kecuali
kak mila yg pergi interview dg41...tak apa tahun depan kita
bergambar lagi...huuuuu

acara sukaneka....

ni permainan feveret kat sekolah aku....
naik semput jugakla...maklumla dah veteren....stamina tak cukup...

macam biasala....team aku mesti dapat johan
dalam permainan bola baling

nampak tu...besar hadiah aku....
terima kasih ina..

adui...kek tak de la....i'm sori sangat...

p/s : segala-galanya berjalan dengan lancar sehinggalah pada saat aku nak mengumumkan nama-nama penerima kek harijadi ni....huuuuu, kantoi aku di sini....i'm sori

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates