31/07/11

ramadan tahun ini...

Assalamulaikum,
Besok dah 1 ramadan. Tetiba aku rasa sayu dan hiba kerana pada tahun ini aku menyambut ketibaan ramadan tanpa kedua anak perempuan aku. Apa boleh buat, aku terpaksa terima hakikat mereka jauh dari aku kerana menuntut ilmu. Semoga semuanya selamat menjalani puasa dan ibadah di bulan ramadan al mubarak ini....amin......

29/07/11

Salam Ramadan

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia, semoga para pembaca semua dalam keadaan sihat walafiat sentiasa hendaknya demi menyambut bulan Ramadhan. Syukur alhamdulillah aku ucapkan kepadaNya, semoga bulan ini penuh dengan keberkatan kepada seluruh umat manusia.


Dengan rasa yang amat bersyukur kepada Allah swt, aku ingin mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan kepada seluruh umat manusia dan rakyat Malaysia khasnya. Bulan Syaaban bakal melabuhkan tirainya, maka bulan Ramadhan akan menjelma. Seluruh umat Islam akan berpuasa, bagi memberkati bulan yang mulia ini. Mari ketahui beberapa kelebihan bulan Ramadhan ini.

KELEBIHAN BULAN RAMADHAN
Berikut beberapa hadith yang menceritakan fadhilat bulan Ramadhan untuk kita hayati bersama dan mendapat keberkatannya:

1.Dari Abi Hurairah beliau berkata: Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:
“Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan.”
Hadis riwayath Bukhari, Muslim& Nasaaei.

2.Daripada Abu Hurairah berkata Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu.”
Hadith riwayat oleh Nasai’e, Ibn Majah dan Baihaqi

3.Dan Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang ertinya :
“Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya dosanya yang telah lalu.”
Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasai’e dan Baihaqi

4.Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Solat yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan (iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan: Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar).

Telah berkata Abu Hurairah: Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah, adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda: Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah.”
Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim dan Baihaqi

5.Daripada Abi Solih Az-Zaiyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud:
“Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara.

Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata: Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad saw didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. ”
Hadis riwayat imam Bukhari& Muslim

8/07/11

Aduhai anak muridku>>>>

Geramnya dgn anak2 muridku hari ni....cikgu kata putih, kamu kata hitam....cikgu suruh tulis HURUF BESAR....kamu tulis huruf kecil....cikgu suruh isi nama jer....kamu pi salin semua kertas borang tuh dr cth lama.....mcm ne x hangin???!!!....rasanya yg x bergelar guru pun GERAM dgn kamu!!!....lpstu siap megata lak cikgu ni GARANG!!!....kalo lah hari2 mcm ni, suatu hari....cikgu siat2 n makan daging kamu baru tau!!


Bebanan guru bertambah dengan seribu satu perangai pelajar2 dan kerenah ibu bapa yang merasakan mereka mengetahui perilaku anak2 mereka!! Seringkali tindakan guru ditafsirkan sebagai ancaman dalam membentuk anak2 yang 'kurang diajar' bukan tindakan untuk membetulkan apa yang pincang. Siapa la guru ini......Sedangkan ibu bapa berpangkat2, berkerjaya hebat2, berpendapatan besar. Apa la sangat guru2 ni.................

Kalau dapat pentadbir yang menyokong segala tindakan kita dalam mendidik anak2 murid, syukur alhamdulillah. Tapi kalau dapat pentadbir yang asyik menyekat tindakan yang dibuat ke atas pelajar yang bermasalah, bagaimana boleh masalah disiplin boleh ditangani? Guru sekarang seringkali dikongkong dengan segala macam pekeliling. Pekeliling yang dibuat untuk menyenangkan ibu bapa pelajar kerana pengaruh tangan-tangan besar yang mencorakkan pendidikan negara. Bukan pekeliling yang menyokong tindakan guru dalam membentuk jati diri pelajar menempuhi cabaran globalisasi dan segala macam masalah kemasyarakatan.

sampai tua aku ngajo bbudak ni tak faham-faham

5/07/11

Untuk menjadi orang yang hebat

1. Bersikap Rendah Hati.

Sikap rendah hati mengungkapkan kekuatan bukan kelemahan. Hanya orang yang kuat jiwanya yang bisa bersikap rendah hati. Ia seperti padi yang semakin berisi semakin menunduk. Orang yang rendah hati bisa mengakui dan menghargai keunggulan orang lain.

2. Positive Thinking
Orang yang bersikap positif (positive thinking) selalu berusaha melihat segala sesuatu dari kacamata positif, bahkan dalam situasi yang buruk sekalipun. Dia lebih suka membicarakan kebaikan daripada keburukan orang lain, lebih suka bicara mengenai harapan daripada keputusasaan, lebih suka mencari solusi daripada frustasi, lebih suka memuji daripada mengecam, dan sebagainya.

3. Bertanggung jawab
Orang yang bertanggung jawab akan melaksanakan kewajibannya dengan sungguh-sungguh. Kalau melakukan kesalahan, dia berani mengakuinya. Ketika mengalami kegagalan, dia tidak akan mencari kambing hitam untuk disalahkan. Bahkan kalau dia merasa kecewa dan sakit hati, dia tidak akan menyalahkan siapapun. Dia menyadari bahwa dirinya sendirilah yang bertanggung jawab atas apapun yang dialami dan dirasakannya.

4. Tulus
Ketulusan membuat orang lain merasa aman dan dihargai karena yakin tidak akan dibodohi atau dibohongi. Orang yang tulus selalu mengatakan kebenaran, tidak suka mengada-ada, pura- pura, mencari-cari alasan atau memutarbalikkan fakta.

5. Berjiwa Besar
Kebesaran jiwa dapat dilihat dari kemampuan seseorang memaafkan orang lain. Orang yang berjiwa besar tidak membiarkan dirinya dikuasai oleh rasa benci dan permusuhan. Ketika menghadapi masa-masa sukar dia tetap tegar, tidak membiarkan dirinya hanyut dalam kesedihan dan keputusasaan.

6. Setia
Kesetiaan sudah menjadi barang langka & sangat tinggi harganya. Orang yang setia selalu bisa dipercaya dan diandalkan. Dia selalu menepati janji, punya komitmen yang kuat, rela berkorban dan tidak suka berkhianat.

7. Percaya Diri
Rasa percaya diri memungkinkan seseorang menerima dirinya sebagaimana adanya, menghargai dirinya dan menghargai orang lain. Orang yang percaya diri mudah menyesuaikan diri dengan lingkungan dan situasi yang baru. Dia tahu apa yang harus dilakukannya dan melakukannya dengan baik.

8. Selalu Ceria
Orang yang ceria adalah orang yang bisa menikmati hidup, tidak suka mengeluh dan selalu berusaha meraih kegembiraan. Dia bisa mentertawakan situasi, orang lain, juga dirinya sendiri. Dia punya potensi untuk menghibur dan mendorong semangat orang lain.

9. Easy Going
Orang yang easy going menganggap hidup ini ‘ringan’. Dia tidak suka membesar-besarkan masalah kecil atau berusaha mengecilkan masalah-masalah besar. Dia tidak suka mengungkit masa lalu dan tidak mau khawatir dengan masa depan. Dia tidak mau pusing dan stres dengan masalah-masalah yang berada di luar kontrolnya.

10. Empati
Empati adalah sifat yang sangat mengagumkan. Orang yang berempati bukan saja pendengar yang baik tapi juga bisa menempatkan diri pada posisi orang lain. Ketika terjadi konflik dia selalu mencari jalan keluar terbaik bagi kedua belah pihak, tidak suka memaksakan pendapat dan kehendaknya sendiri. Dia selalu berusaha memahami dan mengerti orang lain.

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates