Untuk menjadi pekerja bermotivasi, Anda perlu lihat performance Anda.
Anda perlu tahu sejauh mana kualiti hasil kerja Anda supaya Anda boleh perbaiki mana yang kurang, tambah mana yang bagus. . Dari sinilah motivasi timbul.
Jika Anda bekerja dalam sebuah tempat kerja organisasi berjawatan, ada bos dan ada penyelia, cara terbaik untuk melihat performance Anda adalah dengan bertanya dengan ketua sama ada ketua pejabat, ketua unit atau ketua bahagian di mana Anda ditempatkan untuk bertugas.
Gunakan cara bertanya. Bertanya mengenai performance Anda atau mengenai produktiviti Anda bukannya untuk Anda tunjuk rajin pada bos tapi untuk Anda tahu sejauh mana hasil kualiti kerja Anda. Gunakan 4 soalan-soalan berikut sebagai ‘approach’ untuk Anda minta dinilai..
1. “Bos, minggu ni kerja saya cemana? OK tak dari yang minggu lepas?”.
2. “Saya minta bos tolong nilaikan kerja saya ni cemana, ada peningkatan atau tidak.”
3. “Minta tolong supaya bos nilai atau perhatikan kerja saya, tegur-tegurlah aspek mana saya perlu perbaiki”.
4. “Pada pandangan bos, kerja saya minggu ni ok tak? Kalau tak OK, mana yang perlu saya OK kan?”.
Sebaik-baik orang untuk Anda minta penilaian pada hasil kerja Anda adalah dengan ketua Anda. Anda boleh minta pandangan dari rakan sepejabat tapi biarlah dengan rakan yang Anda lihat dia tu berfikiran positif.
Minta pandangan pada orang yang mahu maju, kelak nanti Anda akan dapat respon positif. Kesilapan adalah cara terbaik untuk Anda perbaiki diri kerana pekerja yang tak pernah buat silap adalah pekerja yang langsung tak buat kerja.
Andai kata Anda minta pandangan pada rakan sekerja yang hanya tahu mengkondem bos, mengkondem ketua pejabat, kaki komplen dan kaki ngumpat, Anda pun akan di kondemnya sekali. Motivasi kerja Anda akan menurun. Apa yang mereka cakap akan diserap masuk oleh minda Anda, kesannya Anda akan ingati cakapan mereka sepanjang masa. Akibatnya, Anda hilang motivasi nak bekerja.
Anda perlu tahu sejauh mana kualiti hasil kerja Anda supaya Anda boleh perbaiki mana yang kurang, tambah mana yang bagus. . Dari sinilah motivasi timbul.
Jika Anda bekerja dalam sebuah tempat kerja organisasi berjawatan, ada bos dan ada penyelia, cara terbaik untuk melihat performance Anda adalah dengan bertanya dengan ketua sama ada ketua pejabat, ketua unit atau ketua bahagian di mana Anda ditempatkan untuk bertugas.
Gunakan cara bertanya. Bertanya mengenai performance Anda atau mengenai produktiviti Anda bukannya untuk Anda tunjuk rajin pada bos tapi untuk Anda tahu sejauh mana hasil kualiti kerja Anda. Gunakan 4 soalan-soalan berikut sebagai ‘approach’ untuk Anda minta dinilai..
1. “Bos, minggu ni kerja saya cemana? OK tak dari yang minggu lepas?”.
2. “Saya minta bos tolong nilaikan kerja saya ni cemana, ada peningkatan atau tidak.”
3. “Minta tolong supaya bos nilai atau perhatikan kerja saya, tegur-tegurlah aspek mana saya perlu perbaiki”.
4. “Pada pandangan bos, kerja saya minggu ni ok tak? Kalau tak OK, mana yang perlu saya OK kan?”.
Sebaik-baik orang untuk Anda minta penilaian pada hasil kerja Anda adalah dengan ketua Anda. Anda boleh minta pandangan dari rakan sepejabat tapi biarlah dengan rakan yang Anda lihat dia tu berfikiran positif.
Minta pandangan pada orang yang mahu maju, kelak nanti Anda akan dapat respon positif. Kesilapan adalah cara terbaik untuk Anda perbaiki diri kerana pekerja yang tak pernah buat silap adalah pekerja yang langsung tak buat kerja.
Andai kata Anda minta pandangan pada rakan sekerja yang hanya tahu mengkondem bos, mengkondem ketua pejabat, kaki komplen dan kaki ngumpat, Anda pun akan di kondemnya sekali. Motivasi kerja Anda akan menurun. Apa yang mereka cakap akan diserap masuk oleh minda Anda, kesannya Anda akan ingati cakapan mereka sepanjang masa. Akibatnya, Anda hilang motivasi nak bekerja.