16/01/12

Acar Buah

Assalamualaikum,

Entri aku kali ni aku nak kongsi resepi cara membuat acar buah.
Teringat tengah hari tadi masa aku borak-borak dengan kawan aku
yang nak buat kenduri kahwin anaknya minggu ni...
Aku pernah buat acar buah buah ni....belajar dari makcik aku..
masa tu, punya la banyak buah asam dlm paket aku beli..
macam2 aneka asam.. hai..
sebenarnya boleh jer, apa2 aneka buah kering yg kita suka ye..

Acar buah ni tahan lama, 6 bulan baru habis makan acar buah kering ni..
balik sekolah masak nasi, goreng sayur, goreng ikan dan acar buah ni..
ha dah ok dah selera makan dahh..

Kalau nak lebih sedap, hidangkan bersama nasi beriani..:D
Kalau nak makan dengan nasi putih pun sedap juga ek..hehe
Hmmm hmm cuba la ye..



Bahan-bahan A
Limau kering (dibelah dua)
Belimbing kering
mangga kering
lobak asin(potong dadu)
buah kurma
kismis kuning
halwa kundur

Bahan B
cili kering (dibuang biji dan goreng tanpa minyak, kemudian dikisar)
bawang besar(dikisar)
cuka
Gula merah
bawang putih
halia(dimayang)
gula secukup rasa
Bijan (goreng tanpa minyak)
garam secukup rasa
bunga cengkih
kulit kayu manis
bunga lawang
jintan manis (dikisar kasar)
jintan putih (dikisar kasar)


Cara membuatnya
1. Tumiskan sedikit bawang merah, bawang putih dan halia dengan minyak.
2. masukkan cili dan bawang besar yang dikisar
3. Masukkan bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, jintan manis, jintan putih
4. Masukkan 2 cawan air dan cuka.
5. Masak sehingga pecah minyak.
6. Masukkan Bahan A dan masak sehingga pekat.
7. Renihkan di atas api kecil
8. Masukkan garam, gula dan akhir sekali bijan.

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates