31/03/11

Mahukah Kita Mati Dibelenggu Hutang?

30/03/11

Alhamdulilah....selesai

Petang tadi aku meeting di PPD untuk penggabungan data SLAP untuk UPSR (Sistem Lantikan Pengawas) Alhamdulilah, tiada masalah tugasan aku untuk hari ini sudah selesai tapi ada tugasan aku yang lain menanti. Itulah aku yang sentiasa ditimbuni dengan tugasan yang tak pernah habis.

Aku sangat gembira kerana dapat membantu kawan-kawan menyelesaikan masalah mereka di Zon Sungai Pelek. Mereka kata aku ni sifu diorang. Tak kesahlah apa yang diorang nak gelar. Kalau kat sekolah aku ni memang tempat untuk menyelesaikan masalah. Aku gembira sangat.

27/03/11

Sifat mengikut bulan Islam....

Assalamualaikum!

Nak tahu anda lahir dalam bulan apa dalam kalendar Islam? Boleh pergi link bawah ni untuk tukar tarikh lahir dari Masehi ke Hijrah dan boleh baca sifat-sifat anda:

Link Jabatan Agama Brunei -Tukar Tarikh Masihi kepada

http://www.religious-affairs.gov.bn/?tpl=th003_calendar

MUHARRAM
Bersifat pendiam, sihat fikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

SAFAR
Tabiatnya buruk. Dia tidak suka mengakui kesalahannya. lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.

RABIULAWAL
Perwatakannya baik. Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.

RABIULAKHIR
Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu. Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

JAMADIL AWAL
Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi. Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.

JAMADIL AKHIR
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah. Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

REJAB
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walaubagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.

SYA'ABAN
Perwatakannya baik. Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya danmudah mendapat rezeki.

RAMADHAN
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu selamat.

SYAWAL
Perwatakannya keras. Hatinya keras. Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya itu. Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

ZULKAEDAH
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru. Dia seharusnya bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.

ZULHIJJAH
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. 0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan.

***
Kepada ibu-ibu mengandung sekalian..sila tetapkan bulan kelahiran anak-anak yang bakal dilahirkan ye, insyaallah dapat anak-anak yang soleh dan solehah nanti. Amin.

Emm....aku lahir bulan....rahsia hihi....
Sila doakan semoga aku BUKAN tergolong antara orang-orang yang gagal.....
Aku tetap bersyukur yang aku yang ni sebenarnya orang yang workaholic dan mahu berjaya dalam kerjaya aku sebenarnya huhu....

Cara berkomunikasi dengan anak

Sebagai orang tua, Anda harus memilih kalimat / kata yang tepat saat sedang berkomunikasi dengan si kecil. Terkadang komunikasi yang salah bisa berdampak buruk terhadap anak. Cubalah hindari berbicara yang tidak baik dengan anak kerana jika kita sebagai orang tua berbicara kepada anak dengan kata-kata yang tidak baik, maka anak kita akan mengikuti apa yang kita katakan.

Menurut Maggie Macaulay, MS ED pemilik Parenting Whole Heart, pemahaman yang tepat untuk berkomunikasi dengan anak adalah salah satu kunci sukses untuk menghindari kesalahan mengasuh anak.

Berikut ini 5 hal yang harus dihindari dalam berkomunikasi dengan anak :

1. Bersikap sopan terhadap anak
Jika Anda ingin meminta tolong kepada anak, sebaiknya berbicara dengan jelas dan sopan. Sebaiknya gunakan seperti kalimat “Nak, tolong ambilkan minuman untuk ibu “. Meminta pertolongan kepada anak juga dapat dilakukan dengan memberikan sesuatu yang membuat mereka segera untuk melakukannya.

2. Jangan memberi harapan kosong kepada anak
Bila anak memberikan pertanyaan kepada anda yang mengharuskan untuk menjawab pertanyaan tersebut, tunjukkan komitmen dalam menjawab pertanyaan. Hindari kata ‘mungkin” untuk menjawab pertanyaan yang diajukan oleh anak. Berikanlah anak jawaban yang pasti iaitu dengan mengajukan waktu untuk memenuhi permintaan anak. Seperti “mama akan membelikan kamu basikal bulan depan ya “, kerana dengan jawaban yang pasti tersebut akan dicontohi oleh anak dalam membuat keputusan.

3. Membezakan perintah kepada setiap anak
Jika Anda ingin memberikan perintah kepada anak untuk melakukan sesuatu dengan cepat, jangan menyamakan perintah tersebut pada semua golongan usia anak, karena yang akan terjadi mereka akan salah mengerti. Anda perlu mendefinisikan lebih jelas kepada anak diusia kurang dari 6 tahun untuk menyuruhnya lebih cepat, seperti “waktunya lima minit lagi ya”.

4. Menyelesaikan masalah dengan cara efektif
Jika Anda sudah mulai kehilangan kesabaran terhadap anak, sangat mudah untuk menyuruhnya pergi kembali ke biliknya agar situasi tidak semakin buruk. Tetapi menurut Macaulay, tindakan seperti itu tidak akan efektif kerana anak anda tidak akan merenungkan dan memperbaiki kesalahannya. Macaulay menyarankan sebaiknya menyelesaikan masalah tersebut dengan anak.

5. Hindari mengulang perintah kepada anak
Ketika anda meminta pertolongan kepada anak, hindari memintanya berulang-ulang menyebabkan anak akan enggan untuk melakukan apa yang anda perintahkan. Berilah peringatan kepada anak untuk melakukan perintah dengan satu kali ucapan agar anak merasa nyaman untuk melakukan perintah anda.

Berkomunikasilah terhadap anak dengan baik, karena itu semua akan memberikan anak lebih baik untuk masa depannya. Semoga artikel ini dapat bermanfaat untuk anda !!!

22/03/11

Satu Rumah Lain Bilik, Trend Bersekudukan Moden

17/03/11

Share RM50,000. Tune into #MIXfm and play JD & Dilly's

Have your share of RM50,000. Tune into #MIXfm and play JD & Dilly's Short Cuts to RM50,000! More details

DiGiiPhone4 is giving out iPhone4 with just an upgrade on your current line!

Don't you always envy those people who can swipe and double tap with fingers on their phones? And now I can be one of them cause #DiGiiPhone4 is giving out iPhone4 with just an upgrade on your current line!

Ganjaran percuma DiGi Prepaid!

Promosi terhebat! Dapatkan ganjaran percuma setiap kali anda isi semula dengan pelan-pelan DiGi Prepaid! Terima kasih, #DiGiSuperReload!

14/03/11

cuti g skulah gak....

tak taula aku....
orang len cuti pegi melancong....
aku kena g sekolah.....
pepagi lagi boss dah tepon....
orang TM nak datang....
saya yang menurut perintah....
pergilah aku....

sampai kat sekolah aku kena panggil....
huh...biaselah...menjawablah aku...
nape dier tak datang....
dah nasib aku....
nak cakap macam mana lagi....
kekadang aku nak elak dari berjumpa boss....
penat aku nak jawab....
nak buat camne...
aku cuma boleh berdoa berlaku keajaiban....

13/03/11

Kongsi Perasaan


Entri kali ni aku nak cerita tentang perasaan...
Perasaan kita boleh berubah-ubah.....
Kekadang kita mungkin merasa gembira, putus harapan, sedih, marah dan kecewa....
Bila perasaan tidak dapat dikawal, ia akan menjadi masalah....
Kita perlu menangani masalah tersebut dengan berkesan....

Kenapa seseorang memendamkan perasaan....
~Malu
~Takut menjadi bebanan kepada orang lain
~Terlalu peribadi untuk dibincang
~Berpendapat diri sudah matang dan tahu bagaimana untuk mengatasinya
~Bimbang akan reaksi orang lain
~Berpendapat tiada siapa mahu mendengar dan memahami
~Takut dianggap lemah jika tidak dapat menyelesaikan masalah sendiri
~Memikirkan ianya hanya perkara kecil sahaja

Bagaimana mengendalikan perasaan kita
~Ketahui perasaan kita
~Luahkan perasaan kita
~Dengar pendapat orang lain tentang perasaan kita
~Kongsi perasaan anda dengan pasangan hidup, ahli keluarga, rakan, jiran, pemimpin agama, ahli kelab, doktor, kaunselor dan lain-lain

Kebaikan yang Diperolehi Apabila Kita Berkongsi Perasaan
~Merasa lega
~Mengurangkan tekanan
~Cari penyelesaian kepada permasalahan kita
~Kita akan menyedari orang lain juga mempunyai masalah
~Masih ada orang yang mengasihi dan mengambil berat terhadap diri kita

10/03/11

e-filling

ha....sekarang ni musim pengisian lhdn.....samada secara manual(isi borang) atau secara online(e-filling).....
setiap pembayar cukai yang boleh dikenakan cukai atau tidak dikehendaki melaporkan pendapatan kepada lhdn adalah pembayar cukai yang bertanggungjawab.....
aku dah wat pengiraan......
aku lebih suka buat secara e-filling sebab xyah nak pegi ke lhdn(buang masa, duit dan tenaga)
lagipun masa mengisi tu sekejap je tapi kena pastikan dokumen yang diperlukan ada dan mencukupi.....
alhamdulilah....aku dah selesai declare pendapatan aku dan aku masih lagi tak kena.....
so, sape2 yang belum membuat pengiraan sama secara manual atau secara online janganlah berlengah-lengah......
jangan tunggu saat2 akhir baru nak buat....
macam orang yang nak bayar saman trafik....

9/03/11

bijak mengurus kewangan!!!!!!!!!!!!!

untuk mengurus kewangan setiap bulan.. kene urus by harian dan mingguan dulu..

bagaimana aku mengurus...

1st- kalau makan kat luar pesan minum air suam shj....biasanya kalu celebrate ari jadi atau anak2 kumpul kat umh barulah kitarang makan kat luar....
2nd- seboleh2nya makan kat umah....
3rd- kalau nak  pegi mana lebihkan berjalan bila ada kemudahan masa....
4th- saya amik kira hanya 2 bende yg kita belanja tak rugi iaitu rumah dan emas.. now ada masuk yg ketiga iaitu sedekah pada orang yang memerlukan....
5th- basuh kereta sendiri.... kalau dah berbulan dan berkerak2 kereta tu baru la hanto kedai.....

KENAPA kita sukar menyimpan?
Bagaimanakah caranya untuk menyimpan ???
1) pertama sekali, langsaikan segala bil2 dan hutang piutang (elak tunggakan)
2) simpan 10% drp gaji untuk simpanan tetap
3) buat potongan gaji siap2 dalam Tabung Haji & ASB (jgn sesekali guna duit ni kecuali BENAR2 terdesak)
4) ketepikan duit setiap bulan untuk keluarga (untuk menambah keberkatan wang)
5) membeli-belah barang keperluan dan bukannya kehendak
6) membuat senarai barang yang hendak dibeli sebelum keluar membeli
7) jangan mudah terpengaruh dengan jualan murah
8) elakkan pembaziran, membazir tu kan amalan syaitan...
9) berbelanja mengikut kemampuan gaji masing2 dan bukannya meniru gaya hidup orang lain
10) SAY NO to CREDIT CARD! (kalu ade guna masa terdesak je)....

6/03/11

sibuk jer.....

dua hari cuti ni macam 2 jam aje...
semalam pagi sampai ke tengahari aku mula wat kelas tambahan untuk budak2 tahun 6.....
petangnya pulak kena hantar anak aku wat photoshoot untuk final pojek dier....
malamnya pulak aku dan suami pergi kenduri kahwin anak cikgu sk sg rwg....
balik dari kenduri aku terpaksa menyiapkan kertas ujian sains tahun 3 sebab hari selasa ni dah mula untuk ub1....
pepagi tadi menguruskan hal ehwal rumahtangga.....
pastu kul 1.ootgh menghantarkan anak dara aku ke seremban tuk balik ke pasir gudang......
sampai kat umh aku terpaksa pulak menyiapkan kertas ujian sains t4....
rasa macam nak pecah....
sepatutnya soalan ujian dah siap minggu lepas lagi tp sibuk dengan skpm2010.....
nanti sebelum tido aku nak cek aku punya bahan pendaftaran upsr yang nak kena antar sok pagi....
belum lagi nak menghadp gb nak wat perakuan skpm tuh.....
inilah aku yang sentiasa sibuk dengan tugas2 harian, tugas segera dan tugas2 yang menanti....
cam mane pun aku bersyukur kerana sentiasa diberi kesihatan dan dapat melakukan tugas2 yang diamanahkan kepada aku....amin

sikap wanita yang disukai lelaki

Sebab apa seorang wanita disukai oleh lekaki?
Banyak lelaki yg terpikat pada wanita yg bersikap keibuan, lembut, mengambil berat dan penuh kasih sayang.....
Wajah yg keibuan mampu membuat lelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah dan senang hati ketika mahu bermanja.....
Jangan tunggu sampai melahirkan baru nak tonjolkan sikap keibuan.....
Setiap wanita ada potensi keibuan dalam diri masing-masing....


1. Keanak-anakkan

Mungkin sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki...
Mereka berasa terhibur dengan keletah anda.....
Tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yang melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yang menyenangkan.....
Misalnya, kemanjaan wanita yang membangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki....
Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah....

2. Penuh Pengertian

Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya....
Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan, memilih waktu yang tepat untuk berbincang masalah dan sebagainya....
Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yang berpengertian tidak terus mengeluarkan kata-kata yang kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya....

3. Menghargai

Wanita yang menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki....
Berbeza dengan wanita yang suka diperlakukan dengan lembut, lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan.....
Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.....

4. Menjaga Penampilan


Lelaki menyukai wanita yang pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik....
Penampilan yang baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya.....
Dia akan murah senyuman, pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yang terbaik kepada dirinya....
Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan lelaki juga menyukainya....
Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak.....
Siapa yang tidak suka isteri yang masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??

5. Pandai berbicara

Lelaki tertarik dengan wanita yang pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual....
Walau topik perbualan yang disukai lelaki berbeza dengan topik kegemaran wanita, wanita tersebut dapat mengimbanginya....
Dia bukan sekadar teman berbual yang pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yang baik......
Dia juga tahu menjadi pendengar yang baik, serta mengalihkan topik yang agak serius kepada perbualan yang lebih menarik....
Lelaki juga suka dengan wanita yang suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dengan baik dan berfikiran terbuka.....

6. Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri

Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki.....
Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda....
Apabila berhadapan dengan suasana yang baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri.....
Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.....

7. Menghormati Diri Sendiri


Lelaki suka dengan wanita yang menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika.....
Wanita yang menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya.....
Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya.....
Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.....

8. Simpati dan prihatin


Lelaki suka wanita yang murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu....
Kebaikan yang wajar dan spontan mencerminkan hati yang mulia.....
Ada kecantikan dalaman pada dirinya yang memancar keluar dengan indah & mempesona...

Inilah sifat seorang wanita yang sempurna...

3/03/11

jgn bersedih....hidup mesti diteruskan

“janganlah kamu terlalu bersedih kerana apa yg telah ditakdirkan pasti akan berlaku dan rezeki yg telah ditentukan untukmu pasti akan datang..”....

Bila kita di timpa masalah... jangan bersedih....
Kerana setiap masalah mesti ada penyelesaian.....
Bila tiba di jalan buntu... jangan bersedih....
Kerana setiap jalan buntu pasti ada jalan keluar.....
Bila kita hampir putus asa... jangan bersedih.....
Kerana setiap usaha kita tidak sia-sia, pasti ada balasannya.....
Bila kita susah... jangan bersedih.....
Tuhan hanya menguji, pasti ada hikmahnya.....
Bila tidak temui apa yang di cari... jangan bersedih.....
Bila kita berseorangan, jangan bersedih....
Kerana kita tidak pernah bersendiri, Tuhan ada dekat dengan kita ....
Bila dicurangi cinta sesama insan, jangan bersedih....
Ada insan yang lebih baik disediakan Tuhan untukmu....
Bila langsung tidak temui cinta di dunia, janagan bersedih....
Pasanganmu dijanjikan dan menunggumu di syurga.....
~Semua yang berlaku pasti ada hikmah~
Banyaknya kejadian buruk yang menimpamu pertanda Tuhan sangat menyanyangimu....
Tuhan membuatmu lebih kuat dari yang bisa kau bayangkan....

Jangan pernah mengira hidupmu tidak selalu beruntung....
Cobalah menghitung setiap nikmat yang diberikan Tuhan padamu....
Pastilah kamu akan menjadi hamba yang bersyukur....
Jadi, belajarlah ikhlas untuk apa yang menimpa kamu.....












2/03/11

putus C.I.N.T.A

aku rase semua orang pernah mengalaminya....
aku dulu pun pernah juga ditinggalkan kekasih aku...
punyala aku setia...
rupanya dia tipu aku....

badan rasanya lunglai....
seperti juga hati yang hancur berkeping-keping....
sakitnya memang tak terkira....
sambil berusaha meyakinkan diri kita bahwa masih banyak "someone" else...
yang lebih baik di dunia ini....
kita merancang, tapi tuhan menentukan segala.....
ada hikmah disebalik yang berlaku.....

so, percepatla proses penyembuhan dengan tips2 ini...

a. menangislah.....
angkat penumbuk tinggi-tinggi dan sesali diri: "kenapa aku?".....
Jatuhkan diri ke lantai dan pukullah lantai dengan penuh perasaan......
"kenapa akhirnya jadi begini ?"
kalau perlu, jerit sekuat hati kita....
menangislah dengan cucuran air mata sambil menangisi kejamnya perbuatan umat manusia....
kalau tak boleh nangis....tengoklah cerita sedih biar air mata mengalir deras....

b. biarkan kesediahan melanda
berduka citalah......
Ini lebih baik daripada memendam perasaan.....
jangan tunjuk sedih di hadapannya.....
berlagak sedih tidak ada pengaruhnya bagi orang lain....

c. ceritakan kesedihan....
pada teman dekat atau keluarga.....
semua orang pernah mengalami trauma putus cinta....
jadi kita semua mengerti dan ingin melupakannya.....
tapi jangan muntahkan perasaan kta pada semua orang yang kamu temui....
ada juga orang yang tidak peduli dengan perasaan orang lain.....

d.jauhkan diri darinya....
kalau itu membuat kita merasa lega......

e. mulailah membaca buku atau majalah....
membaca buku sebelum tidur, ternyata merupakan cara lebih berkesan.....

f. ganti pewangi....
tak perlu lagi bau-bauan yang biasanya mengingatkan kembali pada hari-hari yang indah bersamanya....

g. habiskan masa bersama teman-teman....
nikmatilah bergaul dengan teman2....
belief it, kita akan rasa lebih tenang setelah mendengat cerita sedih yang juga dialami teman-teman....

h. berfikirlah secara matang....
yakinkan diri kamu kalau kejadian itu memang harus terjadi.....
percaya pada kemampuan diri sendiri, itulah cara untuk menyembuhkan perasaan....
percintaan tidak harus selalu berakhir  dengan perkahwinan.....
putus cinta memang menyakitkan, tetapi tidak separah perceraian....

i. catatkan 2 perkara yang berbeza....
buat 2 catatan....
catatan 1 - apa yang buat kita tidak bahagia dalam hubungan kta....
catatan 2 - tuliskan apa yang kamu harapkan dari sebuah hubungan.....
pakailah kedua2 catatan itu untuk membantu menghilangkan pikirian negatif (adanya perasaan di tolak oleh si dia)

j. dengarkan....
jika teman-teman baik menceritakan tentang kekurangan mantan kekasih....
pandang dia lebih realistik....
tetapi jangan teruskan pembicaraan yang bersifat ‘penuh kebencian’....

j. gantilah....
gantilahbarang-barang  yang mengingatkan kita padanya....
singkirkan foto-fotonya.....
berhenti mendengarkan lagu-lagu yang pernah kita senangi.....
ciptakan suasana baru dengan membeli CD baru yang tidak ada hubungannya dengan kenangan masa lalu....

k. gunakan semua kekuatan...
untuk mempertahankan keputusan kita.....
hati yang hancur lebur....
tapi akhirnya apa yang nampak seperti kekuatan dari luar akan menjadi jalan keluar untuk penyembuhan di dalam diri kita...

l. carilah bantuan..
messkipun kita sudah berusaha sekuat tenaga dan segala upaya untuk menyembuhkan diri and tetap gagal....
cubalah untuk berkonsultasi dengan ahlinya (Psikolog juga boleh!)....
seorang teman yang pendengar setia....
berbual dengan teman-teman dan memusatkan perhatian agar sembuh dari sakit hati @ kehilangan....

m. dirikan solat
mintalah padaNya....
supaya hati kita tenang....


Semoga berjaya!!!

Wajah & Hati Yang Cantik

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu.

2. Jangan dikeringkan, biarkan mennitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, solat, berzikir, dan berdoa.

3. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ''olahraga''. iaitu dengan memperbanyakkan solat.
Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan zikir dan doa.

4. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', "Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula ahlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

5. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takabur.

6. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

7. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.
Assalamua'laikum wr wb...

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1 - Niat Sembahyang
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2 - Berdiri Betul
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3 - Takbirratul Ihram
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4 - Fatihah
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5 - Rukuk
Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6 - I'tidal
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7 - Sujud
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8 - Duduk antara 2 Sujud
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur

9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

10 - Tahhiyat Akhir
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11 - Selawat Nabi
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12 - Salam
Memelihara kita di dalam kubur.

13 - Tertib
Akan pertemuan kita dengan Allah S.. W. T..

tips untuk lansing tanpa ubat-ubatan

Piramid makanan di Malaysia
1. Jangan berlapar
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi

2. Ambil sesuatu yang pahit sebelum makan
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. Minum 8 gelas air sehari
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. Elakkan minum minuman bergas
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.

5. Kurangkan pengambilan garam
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.

6. Ambil sarapan pagi
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. Makanlah dengan perlahan-lahan
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. Kunyah makanan kepadacebisan lebih kecil
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Banyak makan buah-buahan dan sayur-sayuran kerana ia adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah
Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. Simpan Satu Diari
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda.

Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan disembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

PETUA UNTUK KURUS DAN LANGSING
Berat yang Berlebihan??

Dibawah ini ada beberapa cara untuk menurunkannya.

26. Jika anda mengalami berat badan yang berlebihan, air limau nipis yang anda minum boleh menurunkan berat badan anda.
Caranya: Sediakan dua biji limau nipis atau limau kasturi setiap hari, setelah itu perah airnya ke dalam gelas yang berisi dengan air sejuk, masukkan ke dalam peti sejuk. Setelah itu bolehlah dijadikan air minuman setiap kali selepas anda makan tengahari dan makan malam. Cara ini boleh diikuti dengan senaman ringan. Amalkanlah meminumnya selama sebulan, berat badan anda akan beransur turun.

27. Ambil 3 sudu besar serbuk teh cina dan rendam dalam air. Tapis dan campurkan dengan air perahan limau nipis. Amalkan selalu meminumnya 2 kali sehari iaitu sebelum sarapan dan sebelum tidur.

28. Jika anda mengalami masalah berat badan, air asam jawa baik dijadikan minuman harian. Air asam jawa akan mengurangkan kadar lemak dalam badan anda. Caranya: Ambil sebuku asam jawa, ramas ke dalam air sebanyak segelas. Masukkan ke dalam peti sejuk, anda jadikan minuman, selepas anda makan tengahari atau makan malam. Amalkan setiap hari, anda akan dapati tubuh anda akan bertambah segar dan langsing.

29. Nak Turunkan Berat Badan
Selepas makan amalkan meminum Teh Hijau atau Teh Cina tambah dengan serbuk Kayu Manis dan Madu

30. Badan Langsing Selepas Bersalin
Untuk mengelakkan badan menjadi gemuk selepas bersalin, cuba petua berikut : Ambil 5 halia bara ( Halia Cina ), 10 biji lada hitam, 30 ekor ikan bilis. Tumbuk kesemua sehingga lumat. Perahkan air Limau Nipis. Dan makanlah bersama nasi panas waktu pagi dan malam, setiap hari sewaktu dalam pantang.

31. Mengurangkan buncit
Bagi lelaki yang mengalami masalah perut buncit, anda boleh mencuba petua ini.iaitu ambil sedikit kapur makan dan sebiji limau purut yang telah di perah jusnya.kapur dan limau tadi dicampur dan digaul hingga sebati. Amalkan sapu disekeliling perut sebelum masuk tidur biarkan kering sehingga pagi.

32. Mengempiskan Perut
Petua yang mudah dan kos yang murah. Anda perlu mengambil limau nipis yang telah dicampur dengan teh tanpa gula untuk tiap-tiap hari kemudian diminum. Amalkan meminum air ini dan insyaallah perut anda yang buncit akan menjadi kempis. Petua ini untuk orang yang tiada mengidap sebarang penyakit.

33. Kempiskan Perut Anda
Nak kempiskan perut senang aje, ambil air limau nipis dan campur dengan kapur sirih. Lumurkan atau sapu dekat perut, amalkan setiap malam. Insyaallah perut anda akan lebih menarik.

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates