16/01/12

Acar Buah

Assalamualaikum,

Entri aku kali ni aku nak kongsi resepi cara membuat acar buah.
Teringat tengah hari tadi masa aku borak-borak dengan kawan aku
yang nak buat kenduri kahwin anaknya minggu ni...
Aku pernah buat acar buah buah ni....belajar dari makcik aku..
masa tu, punya la banyak buah asam dlm paket aku beli..
macam2 aneka asam.. hai..
sebenarnya boleh jer, apa2 aneka buah kering yg kita suka ye..

Acar buah ni tahan lama, 6 bulan baru habis makan acar buah kering ni..
balik sekolah masak nasi, goreng sayur, goreng ikan dan acar buah ni..
ha dah ok dah selera makan dahh..

Kalau nak lebih sedap, hidangkan bersama nasi beriani..:D
Kalau nak makan dengan nasi putih pun sedap juga ek..hehe
Hmmm hmm cuba la ye..



Bahan-bahan A
Limau kering (dibelah dua)
Belimbing kering
mangga kering
lobak asin(potong dadu)
buah kurma
kismis kuning
halwa kundur

Bahan B
cili kering (dibuang biji dan goreng tanpa minyak, kemudian dikisar)
bawang besar(dikisar)
cuka
Gula merah
bawang putih
halia(dimayang)
gula secukup rasa
Bijan (goreng tanpa minyak)
garam secukup rasa
bunga cengkih
kulit kayu manis
bunga lawang
jintan manis (dikisar kasar)
jintan putih (dikisar kasar)


Cara membuatnya
1. Tumiskan sedikit bawang merah, bawang putih dan halia dengan minyak.
2. masukkan cili dan bawang besar yang dikisar
3. Masukkan bunga lawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, jintan manis, jintan putih
4. Masukkan 2 cawan air dan cuka.
5. Masak sehingga pecah minyak.
6. Masukkan Bahan A dan masak sehingga pekat.
7. Renihkan di atas api kecil
8. Masukkan garam, gula dan akhir sekali bijan.

11/01/12

Adab Bersolek

Adab ini adalah amalan yang diamalkan oleh Nabi Yusuf A.S. yang telah diangkatkan darjat dari hamba menjadi seorang pembesar. Barangsiapa yang mengamalkannya setiap hari dan sebati dalam hidupnya, maka mereka akan sentiasa dipandang manis, berseri dan dikasihi pada setiap mata yang memandangnya. Ia juga merupakan rahsia awet muda dan Insya Allah apa yang dihajati akan tercapai.

Amalan:

Apabila menghadap cermin bacalah:
Selawat 3 X

Bismillahirahmanirahim segala puji bagi Allah yang memperbaiki tingkah laku, maka perhaluskan budi pekertiku.


Sentuh muka dengan jari dimulakan dengan..


Mulut


Hidung


Mata


Dahi


Mulalah bersolek. Setelah selesai Baca Bismillahirahmanirahim Doa nabi Yusof (surah Al Baqarah ayat 165) 10X Sambil niat apa yang terjadi sambil merenung ke..
Mulut

Hidung


Mata


Dagu


Selamat beramal.. ;)

Besok Mulai Mengajar Lagi....Sudah Masuk Sekolah....Seronoknya...

Selamat malam semua....
Alhamdulilah setelah cuti selama sebulan setengah, akhirnya hari yang datang jugak. Aku bosan cuti lama-lama, nak cepat masuk sekolah(kerja), boleh bergosip dengan kawan-kawan dan berbual-bual dengan anak-anak murid. Esok 4 Januari 2012 kewajiban aku sebagai seorang guru harus aku laksanakan. Semangat baru sudah ada di dada untuk menyambut hari esok. Dan semoga para pendidik, dan yang berkecimpung dalam dunia pendidikan akan dapat memberikan yang terbaik lagi pada tahun ini. Amin

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates