3/04/11

Maksud "MasyaAllah"

Assalamualaikum .
Baru-baru ni aku ada terbaca dalam sebuah blog tentang maksud "MasyaAllah". Jadi di sini aku nak  berkongsi sesuatu kepada mereka yang belum tau . Kebanyakan antara kita di sering menggunakan perkataan "MasyaAllah" dlm percakapan seharian . Biasanya kita akan melafaskan perkataan tersebut apabila melihat sesuatu yang buruk atau tidak enak dipandang . Seperti kita memarahi anak kita yang melakukan kenakalan , atau melihat kemalangan .

Sebenarnya istilah "MasyaAllah" bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG . Kita sepatutnya menggunakan istilah "MasyaaAllah" bila kita melihat "something nice" seperti melihat bayi atau kanak-kanak yang comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Kita juga sepatutnya melafaskan ucapan tersebut untuk menggambarkan anak yang cerdik , sebagai contoh , "Iffah is a good girl , Masya Allah . " Kalimah tersebut adalah untuk melahirkan rasa teruja atau gembira . Bukan untuk sesuatu yang tidak elok .

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah "Astagfirrullahhalazim" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun "Innalillah" (Kepada Allah kita kembali).

P/s~ Sama - samalah kita menegur kesilapan yang amat penting untuk kita semua tau dan perbaiki . Wallahualam .



0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:

Free Blog Templates