6/06/11

Jom 4square pulak

4quare adalah sebuah aplikasi handphone yang membantu user-nya untuk menemukan sebuah cara baru dalam melakukan eksplorasi sebuah kota. 4square bisa dikatakan sebuah applikasi berbasis GIS(Geographic Information System). 4quare juga membantu user-nya untuk bertemu dengan teman-teman dalam dunia maya. 4quare merupakan sebuah situs web jejaring sosial yang berdasar kepada lokasi dari si pengguna. Pengguna dari situs web ini bisa memberitahukan lokasi terbarunya atau yang disebut check-in.

Bagaimana Menggunakan 4square

Istilah Check in merupakan sebuah penandaan tempat dimana kita berada sekarang. Kita boleh Check-in menggunakan Google Maps tempat-tempat yang berada dekat dengan lokasi kita sekarang. Kalau memang belum ke tempatnya (venue) silakan add venue. Setelah kita Check-in, kita juga boleh “Shout-Out”, yaitu memberitahu tentang sesuatu kepada teman kita.Dengan foursquare, status kita boleh di share dengan teman-teman kita di Facebook dan Twitter.

Selain menggunakan Handphone, kita juga bisa shout-out dan check-in melalui PC atau Laptop, iaitu dengan menggunakan aplikasi yang disediakan pada menu Application pada 4quare. Yang saya gunakan adalah dengan Add-Ons Mozilla Firefox.

Langkah-langkah menggunakan Foursquare
1. Masuk ke http://foursquare.com
2. Klik “Join Now” dan isilah seluruh isian seperti pada gambar berikut
3. Setelah semua isian tersebur diisi, maka Klik “Join”. Maka akan tampil seperti gambar dibawah ini :


3. Klik Facebook atau Twitter untuk menambahkan teman, dan untuk Login awal di 4square. Maka akan ditampilkan teman kita yang ada di facebook *jika memilih facebook atau twitter *jika memilih twitter, lalu klik-lah “add friend” untuk menjadikan teman facebook atau twitter menjadi teman foursquare. Setelah itu klik “Continue to next step”

Check-in dan Shout-Out dengan Add-Ons Mozilla Firefox


 

Orang kata, kalau orang dah ada akaun pesbuk, akaun twitter tapi kena ada akaun 4square pulak. Aku ni tengah belajar menjerumuskan diri dalam 4square la ni. Pada mulanya bingung jugamacam mana cara nak 'chek in" guna komputer. Tengok kat pesbuk diorang 'chek in' guna BB. Masalahnya aku tak ada BB. So aku pun googlin sana sini, dapatla petunjuk bagaimana nak menggunakan 4square. Akhirnya semangat aku nak menggunakannya. Caranya mudah aje..


p/s : Kalau ada sesiapa yang ada akaun 4square, boleh la add kat saya untuk kita berkongsi lokasi secara maya....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Template by:

Free Blog Templates