9/03/11

bijak mengurus kewangan!!!!!!!!!!!!!

untuk mengurus kewangan setiap bulan.. kene urus by harian dan mingguan dulu..

bagaimana aku mengurus...

1st- kalau makan kat luar pesan minum air suam shj....biasanya kalu celebrate ari jadi atau anak2 kumpul kat umh barulah kitarang makan kat luar....
2nd- seboleh2nya makan kat umah....
3rd- kalau nak  pegi mana lebihkan berjalan bila ada kemudahan masa....
4th- saya amik kira hanya 2 bende yg kita belanja tak rugi iaitu rumah dan emas.. now ada masuk yg ketiga iaitu sedekah pada orang yang memerlukan....
5th- basuh kereta sendiri.... kalau dah berbulan dan berkerak2 kereta tu baru la hanto kedai.....

KENAPA kita sukar menyimpan?
Bagaimanakah caranya untuk menyimpan ???
1) pertama sekali, langsaikan segala bil2 dan hutang piutang (elak tunggakan)
2) simpan 10% drp gaji untuk simpanan tetap
3) buat potongan gaji siap2 dalam Tabung Haji & ASB (jgn sesekali guna duit ni kecuali BENAR2 terdesak)
4) ketepikan duit setiap bulan untuk keluarga (untuk menambah keberkatan wang)
5) membeli-belah barang keperluan dan bukannya kehendak
6) membuat senarai barang yang hendak dibeli sebelum keluar membeli
7) jangan mudah terpengaruh dengan jualan murah
8) elakkan pembaziran, membazir tu kan amalan syaitan...
9) berbelanja mengikut kemampuan gaji masing2 dan bukannya meniru gaya hidup orang lain
10) SAY NO to CREDIT CARD! (kalu ade guna masa terdesak je)....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini

Template by:

Free Blog Templates